سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام طباطبایی اصل مذاکره را یکی از مؤلفه های مهم در سیره سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) توصیف کرد و گفت: ابعاد زندگی امام رضا(ع) بسیار زیاد است اما آنچه که امروز بیش از همه باید به آن توجه کنیم اصل مذاکره است.

حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سیره سیاسی امام علی بن موسی الرضا(ع) گفت: هر سیاستی در هر فردی با شرایط مقابل باید تبیین شود و امام رضا(ع) در شرایطی بودند که در روایات از مأمون به عنوان عفریت بنی العباس یاد می شود یعنی فردی که دارای هنرها و بینش ها و اطلاعات زیادی نسبت به دیگر خلفای عباسی بوده است، طبیعتا امام رضا(ع) روش‌ و رفتارشان با دیگر ائمه بزرگوار قبل و بعد از خویش قوی تر بود که حتی آن بزرگوار با فرق مختلف به مناظره و مباحثه پرداخت.

وی با تأکید بر لزوم الگوگیری از سیره سیاسی امام رضا(ع) از سوی دولتها، از مذاکره به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی در موفقیت دولتها یاد کرد و افزود: مذاکره در طول زندگی انسانها نقش مهمی در زیست دارد و الان هم که دولت بر این مسئله تأکید دارد می تواند راهگشا باشد و متأسفیم که دوره گذشته را بی توجه به مذاکره طی کردیم. اول مورد مذاکره بین حضرت آدم و حوا(ع) و خداوند متعال بود. امام رضا(ع) در باب مذاکرات با ادیان مختلف آنها را در برابر سخن حق خاضع می کرد. در اصل مذاکره هیچ شک و شبه ای نیست بلکه در چگونه گفتن و چه چیزی گفتن باید هشیار باشیم.

حجت الاسلام طباطبایی تأکید کرد: ابعاد زندگی امام رضا(ع) بسیار زیاد است اما آنچه که امروز بیش از همه باید به آن توجه کنیم اصل مذاکره و توجه آن حضرت به زیردستان و تلاش ایشان برای رفع فاصله بین فقر و غنا است که حضرت(ع) سعی می کردند که همه افراد از غنی و فقیر را بر سر یک سفره بنشانند و با زیردستان با بزرگواری رفتار می کردند.

وی به ویژگی برجسته دوره امامت علی بن موسی الرضا(ع) اشاره کرد و گفت: علت اینکه امام رضا(ع) را عالم آل محمد(ص) خواندند ظهور علم امامت در دوره ایشان است و دین اسلام به معنای واقعی و محکم که همان شیعه است از امام رضا(ع) جلوه کرد با اینکه امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه است اما ظهور این مذهب به دست امام رضا(ع) است. برای همین است که زیارت امام رضا(ع) افضل از زیارت امام حسین(ع) عنوان شده است و کسی که ولایت امام رضا(ع) را قبول دارد همه 12 امام را هم قبول دارد.

این استاد اخلاق در پایان تأکید کرد: مردم سعی کنند از سیره امام رضا(ع) پند بگیرند و با دشمن و دوست مهربان باشند و با مستضعفان همیار و همراه باشند؛ در زمان امام رضا(ع) حتی ستاره پرستان و خورشیدپرستان و مشرکین و کافرین و مسلمانان چهار فرق اهل سنت و شیعه همه یک زندگی مسالمت آمیز با یکدیگر داشتند.

کد خبر 231377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز