همشهری آنلاین: حجت الاسلام ثمری گفت: رازداری و کتمان سر، مدارا کردن با مردم و صبر در برابر سختی ها از سنت های پیغمبر(ص) است و کسی که می خواهد سبک زندگی رضوی داشته باشد باید از این سنت ها پیروی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ثمری در برنامه یاد خدا که هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما به روی آنتن می رود اظهار کرد: طبق روایت یکی از سنت های پیغمبر(ص) رازداری و کتمان سر است و کسی که این خصوصیت را دارد در حقیقت از پیغمبر تأسی کرده است.

وی افزود: درباره زندگی شخصی حتی مخفی کاری نیز توصیه شده است. عقل می گوید که اسرار شخصی خود را نباید با دیگران طرح کرد و دین نیز بر این موضوع تأکید بسیار دارد که اگر اسرارت را به دیگران بگویی اسیر آن حرف خواهی شد زیرا معلوم نیست آن فرد مقابل چگونه شخصیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از شیوه های رفتاری ائمه این بود که اسرار را کتمان می کردند. لذا ما نیز باید آستانه تحملمان را برای نگه داشتن اسرار بالا ببریم و اگر روزی مجبور شدیم که راز زندگی خود را با کسی در میان بگذاریم توجه داشته باشیم که آن فرد مورد اعتماد باشد و بتواند انسان را یاری و رهنمایی بکند.

وی افزود: علاوه بر کتمان کردن راز باید رازدار اسرار دیگران نیز بود، اگر کسی به ما اعتماد کرد و اسرار زندگی اش را به ما گفت باید مراقب باشیم که خیانت در امانت نکنیم زیرا رازداری نوعی امانتداری است و قرآن می گوید مؤمن کسی است که به امانت خیانت نکند.

حجت الاسلام ثمری تصریح کرد: از سنت های دیگر پیغمبر مدارا کردن با مردم است یعنی باید از بسیاری از رفتارهای نادرست دیگران چشم پوشی کرد و نسبت به بسیاری رفتارهای جزئی دیگران گذشت داشت. این خصلت می تواند در مسائل مختلف خصوصا مسائل خانوادگی کمک بسیاری خوبی باشد.

وی همچنین گفت: امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) می فرماید که سلام مرا به شیعیان برسان و به آنها بگو که جدال نکنند یعنی در حقیقت باید از جر و بحث های بیهوده پرهیز کنیم و تنها زمانی باید از دیگران انتقاد کنیم که بستر مناسبی فراهم شده باشد. خیلی از مشکلات و تاریکی های زندگی‌های ما به خاطر مدارا نکردن با مردم است.

وی با اشاره به این مطلب که گاهی داشتن همسر بد و بد اخلاق امتحان پروردگار است گفت: به گفته پیغمبر(ص) افرادی که همسران بد رفتار خود را تحمل می کنند اجر مجاهدان خط اول جبهه را می برند. باید این افراد از ذکر صلوات و ذکر لا حول و لا قوة الا بالله کمک بگیرند و محیط خانواده را با این ذکر روشن و زنده کنند ضمن اینکه توسل به ائمه خصوصا امام رضا نیز بسیار راه گشا خواهد بود.

این استاد اخلاق ادامه داد: سنت دیگر پیغمبر(ص) صبوری در برابر سختی هاست وائمه ما نیز چون پیغمبر در برابر سختی ها بسیار شکیبا بودند، اوج مصیبت در میان اهل بیت برای سید الشهدا امام حسین (ع) صورت گرفت و ایشان در برابر امر خدا تسلیم محض بود. ما نیز اگر جلوه های رفتاری ائمه را الگو و سبک زندگی خود قرار دهیم تا حدی با ائمه هم سنخ و هم جنس می شویم و به این ترتیب بسیاری از ناهنجاری های زندگی و سختی ها برایمان گوارا خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: ما سرمایه ها و اعتبارات زیادی داریم و اگر سبک زندگی مان سبک زندگی رضوی باشد می توانیم از این اعتبارات بندگی استفاده کنیم. ثواب هایی که برای زیارت امام رضا در روایات بیان شده از جمله این اعتبارات است و راه به دست آوردن چنین اعتباراتی این است که از سنت های پیامبر پیروی کند و سبک زندگی رضویه را مد نظر داشته باشد.

کد خبر 231364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز