سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

تغییرات جوی و در پی آن تشدید پدیده گرمایش جهانی و ایجاد شرایط جوی خشک‌تر می‌تواند موجب کاهش سایبان درختان و تغییر پوشش گیاهی انبوه در جنگل‌های بارانی شود که در نهایت حیات این اکوسیستم‌های جنگلی را به خطر خواهد انداخت.

جنگل

 به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه محیط‌زیست، در این مطالعه که از سوی انجمن سلطنتی علوم انگلیس و روی قورباغه‌ها و سایر حیوانات ساکن درختان سایه‌دار در سنگاپور و کوهستان‌های فیلیپین انجام شده، برت شفرز، محقق دانشگاه جیمز کوک و دستیاران وی دریافتند که روند کاهش پوشش انبوه درختان سبز در جنگل‌های بارانی و جابه‌جایی حیوانات ساکن این درختان به‌دنبال تغییرات جوی اخیر، بسیار شدیدتر و سریع‌تر از آن است که تصور می‌شود. این بدین معناست که به‌دنبال این تغییرات، گونه‌های جانوری حساس‌تر به‌دلیل افزایش دما و کاهش رطوبت از ارتفاعات به لانه‌ها و زیستگاه‌های زمینی نقل مکان می‌کنند. شفرز دراین‌باره گفت: این تغییر مکان جانوران از ارتفاعات به سمت زمین، سبب افزایش 80درصدی تراکم جانداران در سطح زمین شده و سبب تغییر در عملکرد معمول اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های طبیعی می‌شود که حاصل آن مسطح شدن و کاهش پوشش گیاهی در جنگل‌های بارانی خواهد بود.

شفرز تأکید کرد: اگرچه جنگل‌های مناطق بارانی هنوز مسطح و نابود نشده‌اند اما درصورت عدم‌اقدام جدی دولت‌ها برای جلوگیری از تغییرات جوی، این اتفاق خواهد افتاد و ادامه حیات جنگل‌های بارانی انبوه غیرممکن خواهد شد.

کد خبر 231303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز