وزارت امور خارجه عصر دیروز با صدور روادید مرمتگران ایتالیایی موافقت کرد تا بدین‌ترتیب دور پنجم مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت شهر پارسه (تخت‌جمشید) از اول مهرماه شروع شود.


به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی برنامه زمانی مرمت تخت‌جمشید، حفاظت و باستان‌شناسی شهر پارسه (تخت‌جمشید) با حضور باستان‌شناسان و متخصصان نقشه‌برداری، باستان‌شناسی و حفاظت و مرمت از هفته آینده در تخت‌جمشید آغاز می‌شود. این اتفاق درحالی می‌افتد که وزارت خارجه پیش‌تر با صدور روادید برای باستان‌شناس‌ها و مرمتگرهای ایتالیایی مخالفت می‌کرد. علیرضا عسگری چاه‌وردی باستان‌شناس و سرپرست ایرانی هیأت مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت تخت‌جمشید درخصوص تأخیر صدور روادید مرمتگران خارجی تأکید کرد: تأخیر در صدور روادید مرمتگران سبب می‌شود که برنامه‌های پژوهشی و مرمتی تخت‌جمشید تعطیل شوند.

لحظاتی بعد ازاظهارات عسگری، وزارت امورخارجه با رایزنی سازمان میراث‌فرهنگی اقدام به صدور روادید برای مرمتگران خارجی کرده است. در حال حاضر برنامه مشترک پژوهشی بین پژوهشکده باستان‌شناسی و بخش میراث‌فرهنگی دانشگاه بلونیا ایتالیا قرار است به‌مدت 2‌ماه در تخت جمشید انجام شود.

پیش‌تر وزارت امور خارجه با تأخیر در صدور روادید نگرانی‌های زیادی را میان کارشناسان میراث‌فرهنگی به‌وجود آورده بود. درحال ‌حاضر گفته می‌شود با هماهنگی‌ای‌ که سازمان میراث‌فرهنگی با وزارت امورخارجه داشته مشکل صدور روادید مرمتگران ایتالیایی حل شده است.

هم‌اکنون اقدامات اولیه دور پنجم مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت تخت جمشید که قرار بود از 25شهریور‌ماه آغاز شود با صدور روادید مرمتگران خارجی قرار است از اول مهر‌ماه شروع شود.

وزارت امور خارجه ایران درحالی از صدور روادید به مرمتگران ایتالیایی خودداری کرده بود که دور پنجم مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت تخت‌جمشید آغاز شده است. آنطور که باستان‌شناسان می‌گویند اجرای پروژه‌های تخت‌جمشید همچنان پس از گذشت 2سال از توقیف مواد و مصالح مرمتی در گمرک ایران و تأخیر در صدور ویزای مرمتگران بین‌المللی ناممکن بود.

دور پنجم مطالعات‌ باستان‌شناسی‌، حفاظت و مرمت تخت‌جمشید که قرار بود از 25شهریورماه آغاز شود که با تأخیر در صدور روادید مرمتگران ایتالیایی مواجه و موجب گلایه مسئولان و کارشناسان پایگاه جهانی تخت‌جمشید شد.براساس این گزارش، مجموعه تخت‌جمشید جزو اولین‌های میراث‌جهانی (یونسکو) در ایران است که هنوز این سایت جهانی با معضلات بی‌شماری در داخل و بیرون از پایگاه دست و پنجه نرم می‌کند.

علیرضا عسگری چاه‌وردی باستان‌شناس و سرپرست ایرانی هیأت مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت تخت‌جمشید و مدیر دانشگاه هنر شیراز در رابطه با اقدام اخیر وزارت امور خارجه و عدم‌صدور روادید برای مرمتگران ایتالیایی به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: پایگاه تخت‌جمشید به‌عنوان یک سایت میراث‌جهانی همچنان در گیرودار بوروکراسی اداری گرفتار است. مشکلات داخلی و به‌تعویق افتادن حقوق کارمندان این پایگاه از یک سو و موانعی که ارگان‌های مختلف ایجاد می‌کنند نیز سبب ایجاد مشکلات فراوانی شده است.

این باستان‌شناس افزود: 2سال از توقیف مواد و مصالح مرمتی اهدا‌شده به تخت جمشید در گمرک تهران و آزادسازی مصالح در سال 91می‌گذرد و درحالی‌که مرمتگران ایتالیایی تصمیم داشتند به تخت‌جمشید بیایند، وزارت امورخارجه از صدور روادید برای آنها خودداری می‌کرد. به گفته او، مشخص نبود که حضور تعدادی متخصص و ایرانشناس بین‌المللی در تخت‌جمشید کدام بخش از امنیت ملی کشور را به خطر انداخته بود که وزارت امور خارجه از صدور ویزا برای این گروه جلوگیری می‌کرد. این درحالی است که به‌گفته عسگری چاه‌وردی، مجوز دور پنجم مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت تخت جمشید توسط پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی صادر شده است. وی گفت: جمع‌آوری متخصصان از دانشگاه‌های مختلف نیاز به کسب اعتبار و اعتماد بین‌المللی دارد؛ اینکه عده‌ای متخصص را در یک بازه‌زمانی مشخص در تخت‌جمشید گردهم آورد، یکباره ممکن نیست.

آنطور که این باستان‌شناس می‌گوید: «برنامه مطالعات هیأت ایتالیایی تخت‌جمشید به سال 1383برمی‌گردد؛ زمانی که سیدمحمد بهشتی و دکتر مسعود آذرنوش مدیریت پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی را عهده دار بودند.

پژوهشگاه موفق شد، اعتماد گروه‌های بین‌المللی متخصص در حوزه میراث فرهنگی را در دانشگاه‌های مختلف جهان جلب کند.براساس این گزارش، برنامه‌های این هیأت خارجی تا سال 1385با مطالعاتی که در سد سیوند و پاسارگاد انجام دادند به‌خوبی پیش می‌رفت. اما از سال 86تا سال 91برنامه‌ها با مشکلات و گرفتاری‌های فراوانی مواجه شد. عسگری چاه‌وردی معتقد است که تأخیر و توقف در پروژه مطالعات بین‌المللی تخت‌جمشید تا سال جاری تداوم داشته‌ است؛ به‌گونه‌ای که در سال جاری، با سازماندهی مجدد و احیای گروه مطالعات باستان‌شناسی تخت جمشید و ارسال طرح در اردیبهشت‌ماه گذشته به پژوهشکده باستان‌شناسی و سرانجام صدور مجوز در مرداد‌ماه و تقاضای روادید از طرف سازمان میراث فرهنگی به وزارت امور خارجه، این متخصصان بین‌المللی وارد ایران می‌شوند.

این باستان‌شناس گفت: مدیریت پروژه‌های بین‌المللی در گام نخست نیازمند اعتماد و اعتبار است. اساتید متخصص دانشگاه‌های خارجی دارای برنامه هستند و اتلاف وقت و سردرگمی گروهی محقق، شایسته وجاهت بین‌المللی کشور نیست. اگر داعیه ثبت محوطه‌های باستانی کشور را به‌عنوان میراث جهانی داریم، لازم است مسائل و قوانین بین‌المللی را هم بپذیریم. حضور علمی گروهی باستان‌شناس و متخصص حفاظت میراث فرهنگی به‌مدت یک‌ماه نیازمند چندین سال برنامه‌ریزی است، نمی‌توان با نظر یک کارشناس در بخش صدور ویزا در وزارت خارجه مطالعات سایت‌های جهانی ایران را به تعویق یا تعطیلی کشاند.

گفته می‌شود، هر ساله میزان خدمات علمی‌ای که از طریق مطالعات بین‌المللی در تخت جمشید انجام می‌شود چند برابر میزان اعتبار سالانه‌ای است که سازمان میراث فرهنگی در تخت جمشید هزینه می‌کند؛ مطالعاتی که طی سال‌های گذشته به دور از هرگونه تبلیغات سیاسی در شهر پارسه انجام شد.

کد خبر 231166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز