هر شخص حقیقی بیش از یک حساب جاری در یک بانک نمی‌تواند داشته باشد و بانک‌ها باید این حساب‌ها را شناسایی و برای بستن و تعیین‌تکلیف آنها اقدام کنند.

بانک

معاون اداره اطلاعات بانکی بانک‌مرکزی علاوه‌براین خبر اعلام کرد که تبلیغات رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی را تأیید نمی‌کند. براساس اعلام این بانک، اخیرا‌ تبلیغات غیرقانونی گسترده‌ای در جراید و فضای سایبری درخصوص روش‌های مختلف رفع سوءاثر چک مشاهده می‌شود که اینگونه فعالیت‌ها مورد تأیید بانک مرکزی نیست و مردم به‌منظور اجتناب از ‌سوء‌استفاده افراد متقلب و متخلف و نیز پیشگیری از ارتکاب جرائم احتمالی ازجمله کلاهبرداری، شخصا اقدام لازم را انجام دهند.

به گزارش همشهری، دارندگان چک‌های برگشتی می‌توانند برای رفع سوء اثر چک‌های خود مبلغ کسری موجودی را به‌حساب جاری خود واریز کرده و پس از دریافت مبلغ مزبور توسط ذینفع چک، بانک نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی اقدام کندیا اینکه لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه و در قبال آن از بانک مربوطه رسید دریافت کنند. همچنین درصورت عدم امکان ارائه لاشه چک برگشتی به بانک بنا به دلایلی نظیر مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذینفع چک (شخصی که گواهینامه عدم‌پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است) می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام و بانک با دریافت رضایتنامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند.

بانک مرکزی اعلام کردکه چنانچه ارائه لاشه چک و یا رضایتنامه محضری ذینفع به بانک امکان‌پذیر نباشد، مشروط به اینکه حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد، مشتری می‌تواند با واریز معادل کسری موجودی به‌حساب جاری خود، درخواست مسدود شدن وجه مزبور را برای پرداخت چک برگشتی ذیربط تا زمان تعیین تکلیف قطعی چک برگشتی و یا حداکثر به‌مدت 24ماه، به بانک ارائه و سپس بانک نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی اقدام می‌کند.

در این شرایط بانک موظف است ظرف 5 روز کاری، طی نامه‌ای تأمین وجه چک را به اطلاع شخصی که گواهینامه عدم‌پرداخت به نام وی صادر شده است، برای مراجعه به بانک و دریافت وجه چک، برساند. براساس دستورالعمل رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی، درصورت عدم‌اقدام مشتری نسبت به رفع سوءاثر، سابقه هر چک برگشتی صرفًا پس از انقضای مدت 7سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم‌پرداخت آن به‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود.

کد خبر 231147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز