هفدهمین همایش بین‌المللی خلیج فارس با عنوان "امنیت خلیج فارس از منظر حقوق بین‌الملل" با قرائت پیام دکتر احمدی‌نژاد آغاز شد.

به گزارش ایسنا هفدهمین همایش بین‌المللی خلیج فارس صبح امروز دوشنبه 7 خرداد با قرائت پیام دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور توسط منوچهر محمدی، رییس آموزش و پژوهش وزارت خارجه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کار خود را آغاز کرد.

متن پیام رییس جمهور به همایش خلیج فارس به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

حضور شما اندیشمندان، پژوهشگران و میهمانان محترم را در همایش بین‌المللی "امنیت خلیج فارس از منظر حقوق بین‌الملل" صمیمانه ارج نهاده و امیدوارم متفکران و صاحبنظران شرکت کننده در این همایش مهم با ایده‌های نوین خود به شناخت هرچه بهتر راه‌های برقراری و تثبیت امنیت و آرامش در این منطقه حیاتی با توجه به مبانی و اصول شناخته شده حقوق بین الملل توفیق پیدا کنند.

این همایش در حالی برگزار می‌شود که منطقه مهم خلیج فارس به خاطر سیاستهای غلط و یکجانبه گرایانه‌ای که توسط قدرتهای بزرگ و فرامنطقه‌ای اعمال می‌شود، شرایط سختی را تجربه می‌کند. حقوق بین‌الملل که باید پناهگاه و حامی کشورهای ستمدیده باشد، متاسفانه بطور یکسویه از جانب آنان مورد تفسیر قرار می‌گیرد و نقض می‌شود که همین امر،‌ موجبات تشدید بحران در مناطق مختلف جهان را فراهم می‌آورد.

اکنون منطقه خلیج فارس پس از مشاهده چند دهه تحولات و رویدادهای غم بار و تاسف بار،‌ نیازمند نگرش و رویکرد جدیدی در برقراری ترتیبات مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و امنیتی است. تحولات منطقه ثابت کرده است که حضور نیروهای فرامنطقه‌ای به هر بهانه‌ای که باشد نه تنها موجب برقراری ثبات و امنیت در این منطقه نگردیده است، بلکه باعث گسترش روزافزون ناامنی، تفرقه و بروز مشکلات جدی در منطقه و ملتهای عزیز آن شده است.

خوشبختانه اینک دولتها و ملتهای منطقه بیش از پیش به این امر واقف شده و علاقه‌مند به سازماندهی تلاشهای جمعی و تقویت همگرایی منطقه‌ای با هدف تامین امنیت اصیل و پایدار شده‌اند و جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ به لزوم برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه و جهان و با تاکید بر ضرورت احترام به مبانی و اصول حقوق بین الملل همچنان همه کشورها را به رعایت اصول عدالت،‌ محبت و احترام متقابل و همکاری سازنده در روابط بین المللی فرا می‌خواند و آمادگی کامل خود را برای مشارکت در تمامی طرح‌های اعتمادساز و امنیت آفرین در منطقه و جهان که حقوق همه کشورها را تضمین نماید، اعلام می‌دارد و معتقد است امنیت و ثبات پایدار در منطقه صرفا با همکاری کشورهای منطقه و بدون دخالت بیگانگان امکان پذیر خواهد بود.

محمد احمدی نژاد
رییس جمهوری اسلامی ایران

در این همایش دو روزه،‌ 60 میهمان از 28 کشور مختلف جهان شرکت دارند.

کد خبر 23112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز