گروه سیاسی: پس از آنکه ناکامی‌های فزاینده آمریکا در عراق و اقبال دولتمردان ایرانی به یادآوری اشتباهات سران کاخ سفید، چرخش‌ محسوسی را در مواضع ایران نسبت به گفت‌وگو با آمریکا ایجاد کرد،

روز دو‌شنبه(7 خرداد) قرار است نمایندگان ایران و آمریکا مذاکراتی را با موضوع امنیت عراق در بغداد آغاز ‌کنند؛ مذاکراتی که بدون شک نقطه عطفی در عرصه تحولات کنونی خاورمیانه با مرکزیت عراق به شمار می‌رود.

اما در شرایطی که صاحبنظران و محافل سیاسی داخل بر لزوم احتیاط ایران در مذاکرات مذکور تأکید می‌کنند، روزنامه واشنگتن پست معتقد است در گفتگوهای حسن کاظمی قمی، سفیر ایران و رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد همه چیز به نفع ایرانی‌هاست و واشنگتن به تهران خواهد گفت که چگونه می‌تواند به برقراری ثبات در عراق کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزنامه به نقل از مقامها و تحلیلگران آمریکایی نوشته است که  آمریکا در نظر دارد تا در گفتگوها، اتهامات و ادعاهای بی‌اساس خود علیه ایران مبنی بر تهیه سلاح برای گروه‌های مسلح در عراق را که بارها تکرار کرده است، مطرح کند.

ترکیب هیأت ایرانی

ایرنا گزارش داد در هیأت ایرانی مذاکره‌کننده با آمریکا درباره اوضاع عراق که دیروز وارد این کشور شده‌اند، علاوه بر کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به عنوان رئیس هیات مذاکره‌کننده، مدیرکل خاورمیانه شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت خارجه و دو مترجم ایرانی حضور دارند.

زیباری، نماینده عراق در مذاکرات

وزارت خارجه‌ عراق نیز ‌اعلام کرد که هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در نشست آمریکا و ایران حضور می‌یابد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری عراق، براساس بیانیه‌ وزارت خارجه‌ عراق، رایان کروکر سفیر آمریکا درعراق و حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد، امروز با حضور هوشیار زیباری وزیر خارجه‌ عراق دیدار می‌کنند.

در همین حال  نوری المالکی نخست وزیر عراق گفت که کشورش ایران و آمریکا را به گشودن  باب گفت‌و‌گو با یکدیگر و حل مشکلاتی که انعکاس منفی بر وضعیت عراق دارد، تشویق کرده است.

مذاکرات پشت درهای بسته

به گزارش خبرگزاری فرانسه پس از این مذاکرات که پشت درهای بسته انجام خواهد شد، هیچ بیانیه‌ رسمی مطرح نخواهد شد، اما رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق که در مذاکرات ایران – آمریکا حاضر خواهد شد، گفت: ممکن است پس از آن کنفرانسی خبری برگزار شود.

امیدواری به شرط اصلاح

سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تصریح کرده بود : اگر واشنگتن رویکرد گذشته‌اش را اصلاح کند، می‌توان به نتیجه گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق امیدوار بود.

کد خبر 23088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز