جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب جامعه و فرهنگ مالی یک اثر پژوهشی است که کلیه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور مالی را به‌صورت جامع مورد بررسی قرار داده است

mali

با این حال رویکرد اصلی نویسنده دکتر امیر بهرام عرب احمدی متمرکز به شاخصه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی این سرزمین بوده و تا حد امکان نهایت تلاش خود را انجام داده تا اطلاعات جدیدی در مورد جامعه و فرهنگ مالی ارائه کند.

جامعه و فرهنگ مالی در برگیرنده 13 بخش است.

بخش اول دربرگیرنده جغرافیای طبیعی و انسانی سرزمین مالی است و اطلاعاتی کلی در این خصوص ارائه شده است. بررسی تاریخ این کشور از دورترین زمان تا دوره معاصر و تا آخرین روزهای تالیف کتاب دومین بخش را تشکیل می‌دهد.

بخش سوم کتاب در ارتباط با جامعه مالی و شاخصه‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی این کشور اعم از اقوام و قبایل، آداب و رسوم، مشکلات مهم اجتماعی، زنان و نظام اقتصادی است

و در بخش چهارم سیاست و مبانی حکومتی، نهادهای عالی حکومتی و نوع رابطه قوای سه گانه با یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بخش پنجم کتاب به در وضعیت فرهنگی کشور مالی اختصاص یافته و موضوعات مهمی همچون سیاست فرهنگی، جایگاه فرهنگ در سطح جامعه و جاذبه‌های گردشگری این کشور مطالب اصلی این بخش را در بر می‌گیرد.

بخش ششم کتاب در مورد ادیان و آئین‌های  این کشور مشتمل بر دین اسلام، مسیحیت و آئین‌های سنتی است. تاریخ اسلام، مراکز و نهادهای دینی و آموزشی مسلمانان، فرقه‌های متصوفه، سازمان‌های اسلامی و تشیع (بر اساس مشاهدات عینی و تحقیقات میدانی) مهم‌ترین مطالب مطروحه این بخش را به‌خود اختصاص داده‌اند. به موازات آن نیز توضیحاتی در مورد دین مسیحیت، آئین‌های سنتی و دیدگاه دولت در مورد ادیان الهی ارائه شده است.

در بخش هفتم کتاب، فرهنگ عامه مالی و برخی نمادهای فرهنگ عمومی مردمان این سرزمین از جمله جشن‌های سنتی بر پایه اطلاعات موجود مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفته‌اند

و بخش‌های هشتم و نهم کتاب دربرگیرنده ادبیات، ذخائر گرانبهای ادبی اسلامی، مشاهیر ادبی قرون میانه اسلامی و معاصر، هنر و شاخصه‌های اصلی آن می‌باشند .

بخش دهم به نهادهای آموزشی مهم این کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور (دانشگاه باماکو) اختصاص یافته و در بخش یازدهم رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند.

در بخش پایانی نیز روابط ایران و مالی طی چند دهه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب " جامعه و فرهنگ مالی" توسط انتشارات بین‌المللی الهدی روانه بازار شده است.

کد خبر 230866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز