یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

بهرام غفاری*: آنچه در 2 سال گذشته بر تهران گذشت، حکایت از وجود ضعف‌ها و قوت‌هایی در مدیریت شهری تهران داشت، که البته نقاط قوت آن بیشتر بود.

در یک نقد و بررسی منصفانه باید گفت که تهران در دو سال گذشته شاهد ساماندهی تشکیلات شهرداری، اجتناب از سیاست‌زدگی، عزم راسخ مدیریت شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده، تلاش بیشتر برای جلوگیری از ساخت‌وساز در ارتفاع بالای 1800 متر، طرح یک برنامه‌ریزی جدید شهری فراتر از برنامه‌ریزی کالبدی و تلاش برای بازدهی بیشتر در فعالیت‌های عمران شهری و افت نکردن آنها بود.

علاوه بر این‌ها و علاوه بر ده‌ها حرکت مثبت دیگر، حضور رسانه‌ای شهرداری تهران بیش از گذشته شد و این نشان از پاسخگویی بیشتر به افکار عمومی بود.

اما در کفه دیگر ترازو ضعف‌ها و کاستی‌هایی قرار دارد که امید تمام مهندسان و کارشناسان ساختمان رفع آنهاست، در دو سال گذشته بی‌توجهی مدیریت شهری به مقررات فنی و استانداردهای ساختمان طبق روال پیشین ادامه پیدا کرد و همکاری نکردن با نهادها و تشکل‌های مهندسی به‌ویژه سازمان نظام مهندسی در ساخت‌وسازها و طرح‌های عمرانی همچنان در مجموعه مدیریت شهری باقی ماند.

نکته آخر این‌که دو سند در شکل و کیفیت کالبدی شهر تهران تعیین‌کننده هستند، یکی طرح جامع و دیگری مقررات ملی ساختمان. انتظار جامعه مهندسان توجه بیشتر شهرداری تهران به رعایت مفاد این دو سند است.

*رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران

کد خبر 23082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز