همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس شانگهای به قرقیزستان سفر کرده، عصر امروز با همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان که برای شرکت در اجلاس شانگهای به قرقیزستان سفر کرده، عصر امروز (پنجشنبه) به وقت بیشکک، با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط ایران و چین در عرصه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد که باید مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و چین، جاده ابریشم را شاهد مناسبی برای این روابط تاریخی برشمرد و افزود: توسعه روابط با چین به عنوان یک کشور قدرتمند در آسیا همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

روحانی همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار خوب و حائز اهمیت خواند و خواستار ارتقای این همکاری‌ها شد.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که ایران و چین در زمینه مسائل منطقه‌ای اشتراک نظر دارند، به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با چین در زمینه مسائل منطقه‌ای به ویژه حل و فصل بحران سوریه همکاری‌ها و فعالیت‌های مؤثر و سازنده‌ای را آغاز کند.

روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که به دنبال فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز است، تاکید کرد: دولت و ملت ایران خواستار اعمال حقوق قانونی خود در چارچوب معاهدات NPT هستند.

وی همچنین از پیام تبریک رئیس جمهوری چین و حضور وزیر فرهنگ این کشور به عنوان نماینده وی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران تشکر و قدردانی کرد.

رئیس جمهوری چین نیز در این دیدار مواضع رئیس جمهور کشورمان را در زمینه تقویت روابط و همکاری‌های ایران و چین مورد تقدیر قرار داد و گفت: دولت و ملت چین خواستار ارتقا و توسعه سطح روابط و همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها هستند.

شی جین پینگ افزود: جمهوری خلق چین تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقاء سطح همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور انجام خواهد داد و همواره حسن نیت خود را در این زمینه نشان داده است.

وی تأکید کرد: جمهوری خلق چین از حقوق حقه ایران در زمینه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کند.

رئیس جمهور چین در ادامه با اشاره به تحولات و بحران سوریه تأکید کرد: چین همواره به‌دنبال قطع خشونت در منطقه به ویژه در سوریه بوده و قاطعانه راه حل صلح‌آمیز را برای حل بحران سوریه خواستار است و از سازمان ملل متحد نیز خواهد خواست تا راه حل سیاسی را تنها راه حل بحران سوریه قلمداد کند.

شی جین پینگ همچنین با تأکید بر نقش موثر و مهم منطقه‌ای ایران بر همکاری دو کشور ایران و چین برای ایجاد بستر و محیط مناسب برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تأکید کرد.

رئیس جمهور چین در پایان از حجت‌الاسلام روحانی برای دیدار از کشورش دعوت به عمل آورد.

کد خبر 230810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز