گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با وجود عرضه محصولات سالم و ارگانیک کشاورزی و غذایی در نمایشگاه‌ها، مصرف‌کنندگان خواستار تأیید مجوزهای درج شده روی این محصولات در بازار هستند.

اختلاف دیدگاه دستگاه‌های متولی نظارت بر تولید و عرضه محصولات ارگانیک موجب سردرگمی مردم در تشخیص ارگانیک بودن این محصولات و بی‌اعتمادی به محصولات عرضه‌شده در بازار شده است. بسیاری از بازدیدکنندگان از نمایشگاه محصولات ارگانیک با بیان اینکه راهی برای تشخیص ارگانیک‌بودن یا نبودن محصولات در خارج از این نمایشگاه ندارند، تنها راه شناسایی این محصولات را حضور در این نمایشگاه یا اعتماد به مجوزهای ارائه‌شده توسط برخی شرکت‌های داخلی یا خارجی قلمداد می‌کنند که این مجوزها نیز چندان مورد تأیید سازمان ملی استاندارد نبوده و تشخیص نهایی این محصولات به تدوین نشان ملی ارگانیک وعده داده شده است.

در واقع به‌رغم تکالیف قانونی هنوز متولی مشخصی برای نظارت بر فعالیت نمایندگی‌های بازرسی شرکت‌های اروپایی در کشورمان وجود نداشته و به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد، شرکت‌های بازرسی داخلی نیز تنها مجوز نظارت و بازرسی تولید محصولات ارگانیک کشاورزی را داشته و قادر به ارائه مجوز عرضه محصولات ارگانیک به بازار نیستند. برخی بازدید‌کنندگان با اشاره به اینکه در خارج از این نمایشگاه قیمت‌های بالاتری برای خرید محصولات کشاورزی و مواد غذایی عرضه شده با برچسب سالم و ارگانیک می‌پردازند، خواستار نهایی‌شدن هرچه سریع‌تر نشان و استاندارد محصولات ارگانیک و نظارت سازمان‌های متولی بر عرضه این محصولات هستند.

کد خبر 230763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز