همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نظام سیاسی ما مبتنی بر مکتب اعتقادی است و در دکترین سیاست خارجی ایران تهدید دیگر کشورها وجود ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر سردار حسین دهقان در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با بیان اینکه جزو ده کشور دارای فناوری فضایی هستیم که همه این فناوری متکی به دانش بومی است افزود: هر زمان که بخواهیم توان پرتاب ماهواره را داریم.

وی با اشاره به اینکه فناوری ساخت، پرتاب و هدایت و بهره برداری از ماهواره ها را در اختیار داریم گفت: امروز در ساخت موشک های بالستیک، انواع سوخت جامد و مایع، ‌موشک های دریایی، ضد سطحی، ضد زیرسطحی، ضد هوایی، هوا به هوا و زمین به هوا در منطقه بی نظیر هستیم.

سردار دهقان افزود: جز محدودیتی که تدابیر برای ما تعیین می کند، ‌هیچ محدویت فناوری برای ساخت موشک با هر بردی نداریم و در ساخت موشک در دنیا جزو بهترین ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه آنچه که ما داریم با نگاه تدافعی است گفت: اگر کسی بخواهد حماقت و به کشور ما تجاوز کند پاسخ ما بازدارنده است.

وزیر دفاع با گرامیداشت یاد و خاطره شهید تهرانی مقدم افزود: دید، توان، اراده و دانش این شهید یکی از بزرگترین سرمایه های شکل گیری توان موشکی کشور است.

وی ادامه داد: دیپلماسی دفاعی در وجه تکمیلی نسبت به سیاست خارجی می تواند امنیت آفرین باشد و ضریب امنیت ما را افزایش دهد.

دهقان گفت: همکاری دفاعی، رزمایش های مشترک و همکاری فناوری آوری موجب فهم درست از وضع نظامی می‌شود و امکان سوء تفاهم و القا بیرونی در اراده داخلی را کاهش می دهد.

وی افزود: هرچه ملت ها نسبت به توطئه های نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در منطقه هوشیارتر می شوند زمینه تعاملات نظامی بین ما و کشورهای منطقه نیز بیشتر می شود.

وزیر دفاع ادامه داد: در همه مناسبات، اولویت ما کشورهای همسایه سپس کشورهای اسلامی و پس از آن دیگر کشورها است.

سردار دهقان درباره اقدام کشورهای غربی مبنی بر نشر ادبیات ایران هراسی درمنطقه گفت: نظام سیاسی ما که مبتنی بر مکتب اعتقادی است تجاوز به دیگران را نمی پذیرد و در دکترین سیاست خارجی ما چنین چیزی وجود ندارد که کشوری را تهدید کنیم.

وی افزود: مهمترین عامل ثبات و لنگرگاه ثبات امنیت در منطقه، جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر دفاع گفت: ایران هراسی به دلیل حضور نامشروع نیروهای فرا منطقه ای و القا نبود امنیت برای کشورهای منطقه و فروش سلاح به آنهاست.

وزیر دفاع افزود: حضور نیروهای بیگانه جز داشتن هزینه برای کشورهای منطقه نفعی برای آنها ندارد و شایسته‌ترین گزینه برای تامین امنیت، خود کشورهای منطقه هستند.

وی درباره بودجه نظامی کشورمان گفت: بودجه نظامی ما از همه کشورهای منطقه کمتر است.

سردار دهقان افزود: کل اعتبارات بخش دفاعی ما پس از جنگ تحمیلی به اندازه خرید سلاح سال گذشته عربستان از آمریکا نیست.

وی گفت: توان دفاعی ما متکی به ظرفیت های جامعه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و تاثیر تحریم ها بر صنایع دفاعی کشور مبارک بوده است.

وزیر دفاع افزود: آنها که فکر می کنند ما را محروم و شرایط را برای ما سخت می کنند بدانند تحریم ها حس خودباوری، اعتماد به نفس و باور به توانستن را در ما تقویت کرده و نتیجه معکوس داده است.

وی گفت: اکنون 80 درصد مواد اولیه صنایع دفاعی و در دو سال آینده 20 درصد باقی مانده نیز در داخل تامین می شود.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان‌اش درباره اقتصاد مقاومتی نیز افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصاد آسیب ناپذیر و متکی به خود است و دفاع اقتصادی یعنی اینکه بالاترین ضریب امنیت ملی با کمترین منابع اقتصادی تامین شود.

سردار دهقان گفت: به بسیاری از کشورها تسلیحات صادر می کنیم که این مبادلات و وابستگی ها برای ما امنیت ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در بخش صادرات تسلیحات اولویت ایجاد امنیت است، زیرا نشان‌دهنده قدرتی است که می تواند این تولیدات را داشته باشد.

وزیر دفاع افزود: صادارات ، ما را رقابت پذیر می کند و سبب افزایش کیفیت محصولات و دانش ما می شود.

وی درباره رونمایی از زیر دریایی فاتح گفت: این زیر دریایی آماده به آب اندازی است و در پی زمان مناسب برای این کار هستیم.

وزیر دفاع درباره سرنوشت قرارداد سامانه دفاع هوایی «اس 300» افزود: ما از مقامات روسی سوال می کنیم چطور یک قدرت جهانی توان تصمیم گیری درباره یک قرارداد حقوقی منعقد شده را ندارد؟

سردار دهقان گفت: قراردادی بسته و تعهداتی انجام شده است، اما روس ها به بهانه قطعنامه 1929 شواری امنیت می گویند ممنوع شده ایم که این سامانه را به شما بدهیم.

وی افزود: هیچ منعی برای اجرای همه قراردادهای پیش از قطعنامه 1929 وجود ندارد.

وزیر دفاع گفت: دراین زمینه برای آموزش نیرو فرستادیم و‌ سازمان و یگان مشخصی برای به کارگیری این سامانه ایجاد شده است و هزینه کرده ایم که روس ها این را نمی بینند.

سردار دهقان افزود: روس ها به بهانه ای که نه جنبه قانونی دارد و نه در عرف جهانی قابل قبول است از عمل به این قرارداد سر باز می زنند.

وزیر دفاع گفت : عاقلانه ترین راه این است که روس ها خودشان را باور کنند و در پی سیاست های آمریکا نباشند و قراردادی را که بسته اند اجرا کنند.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای کارکنان نیروهای مسلح و اجرایی شدن آن تا نیمه مهر افزود: نیروهای مسلح نباید دغدغه زندگی جاری شان را داشته باشند.

دهقان گفت: فرهنگ خودباوری و اتکای به خود را که در نیروهای مسلح شکل گرفته است باید به جامعه منتقل کنیم و باید همه داشته ها و ظرفیت های خود را در خدمت صنعت و تولید کشور قرار دهیم.

در نقطه ورود به فناوری‌های نسل چهارم هستیم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه سخنان خود در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با بیان اینکه در نقطه ورود به فناوری‌های نسل چهارم هستیم گفت: باید جهش راهبردی فناورآنه را در حوزه‌های تحقیقاتی و تولیدی محقق کنیم.

سردار حسین دهقان با بیان اینکه ما در منطقه برتری کامل دفاعی داریم افزود: کشوری که بخواهد برای ما تهدید باشد در منطقه وجود ندارد.

وی با اشاره به آیه "وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة ومن رباط الخیل ترهبون به عدو الله وعدوکم" گفت: دفاع امری واجب بر همه مسلمین در قبال یک کشور اسلامی است و آمادگی نظامی باید به حدی باشد که دشمنان خدا بترسند و از اقدامی که می توانند برضد کشور اسلامی انجام دهند نگران باشند.

وزیر دفاع با بیان اینکه آنچه که در زمان ولایت فقیه مهم است بحث دفاع و جهاد تدافعی است ادامه داد: دولت و مردم جامعه اسلامی باید به حدی از اطمینان درباره بهره مندی از امکانات و توانمندی نظامی برسند که دشمنان هیچگاه فکر تجاوز به کشور اسلامی را نکنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست دفاعی ما بازدارندگی و دفاع همه جانبه است گفت: بازدارندگی موثر به این معناست که به حدی از تجهزات و امکانات نظامی بهره مند باشیم که دشمن نتواند اقدامی برضد ما انجام دهد.

وزیر دفاع درباره تهدیدات فرا منطقه ای بر ضد کشورمان افزود:‌ آسیب پذیری آنها و پشتوانه مردمی نظام اسلامی و تجربه هشت سال دفاع مقدس موجب شده است که توان بازدارندگی در مقابل هر تهدید فرا منطقه ای را داشته باشیم.

دهقان ادامه داد: توان بازدارندگی ما در مقابل تهدیدات فرا منطقه ای حقیقت مسلم است.

وی گفت: توان تحقیقات بومی بسیار گسترده متکی بر نیروهای دانشمند، متعهد، جهادگر، مجموعه سازمان و ساختار اداری متناسب با شرایط داخلی و نیز بهره مندی نیروهای مسلح از فرماندهی ولی فقیه که مشروعیت اقدام تکلیف مدارانه را با خود به همراه دارد، موجب شده است تا در جهت تولید و به کارگیری سامانه ها، سیستم ها و جنگ افزاری های مورد نیاز در کوتاهترین زمان ممکن بهترین پاسخ را فراهم کنیم.

وزیر دفاع افزود:‌ اکنون این توان مدیریتی و سازمانی در وزارت دفاع وجود دارد که همه مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور را در جهت تامین نیازهای دفاعی به کار گیرد.

وی گفت: بازه زمانی نیاز به هر الزام دفاعی تا طراحی و ساخت آن به شدت کم شده است.

سردار دهقان افزود: در طراحی و تولید آرایه ها، سامانه ها، سیستم ها و جنگ افزارها از ظرفیتی بهره‌مندیم که هر آنچه را بخواهیم می توانیم تولید کنیم.

وی درباره جایگاه دفاعی جمهوری اسلامی ایران در منطقه با بیان اینکه آنچه که داریم بومی است گفت: در منطقه کشوری را نداریم که فناوری بومی دفاعی داشته باشد.

وزیر دفاع ادامه داد: همواره درپی این بوده ایم که فناوری های قابلیت سازی که برای ما برتری ایجاد می کند در اختیار داشته باشیم.

دهقان گفت: امروز از هوشمندی امنیتی، سیاسی و دفاعی بهره مندیم و می توانیم با پایش، تحلیل و برآوردهای درست اطلاعاتی از وضع امنیتی خود به موقع واکنش دفاعی خود را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی بر تحرکات منطقه ای و فرا منطقه ای داریم افزود: توان پیشگیری و مقابله با هر تهدیدی را داریم.

وزیر دفاع گفت: اولویت ما در برنامه ها بر تدابیری که رهبرمعظم انقلاب اسلامی به نیروهای مسلح ابلاغ می کنند متکی است.

سردار دهقان با بیان اینکه ما در نقطه ورود به فناوری های نسل چهارم هستیم افزود: باید جهش راهبردی فناورآنه را در حوزه های تحقیقاتی و تولیدی محقق کنیم که در سایه آن به توان دفاعی برتر دست یابیم.

وزیر دفاع گفت: باید با شناخت درست وضعیت و تعریف درست جایگاه خود در این عرصه، فناوری، دانش و محصول خود را به وضع مطلوب برسانیم.

سردار دهقان افزود: لازم است تا پیوند عمیق و نهادینه شده بین وزارت دفاع و نیروهای مسلح و توان صنعتی و تحقیقاتی کشور به وجود آوریم تا زنجیره‌ای کارآمد داشته باشیم.

وی گفت: امروز وزارت دفاع با دانشگاهها و بخش صنعت رابطه خوبی دارد و باید صنایع دفاعی را به شدت منعطف، چابک و سبک بال کنیم که توان مهندسی طراحی حد اعلا را داشته باشند.

دهقان افزود: یک‌هزار و دویست شرکت دانش بنیان و صنعتی با وزارت دفاع همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه سرریز پیشرفت ها و ظرفیت های علمی و پژوهشی ما در اختیار جامعه قرار می گیرد گفت: این ظرفیت ها را به سمتی که تضمین کننده حفظ قابلیت تولید دفاعی و رافع گلوگاه‌های فناوری و صنعتی کشور در سطح ملی باشد‌ هدایت می کنیم.

وزیر دفاع با اشاره به ورود به بخش ساخت هواپیمای مسافربری افزود: اگر وارد بخش بازرگانی شویم با این هدف است که بتوانیم صنایعی را توسعه دهیم که در خدمت رفع نیازمندی های دفاعی نیز قرار گیرد.

وی گفت: توان فنی و صنعتی ما به گونه ای است که به آسانی می تواند این نیازهای کشور را رفع کند.

کشورهای حامی حمله نظامی به سوریه نگران آینده خود باشند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه گفت: کشورهایی که امروز از نظر مالی، انسانی، تبلیغاتی و سیاسی از مداخله آمریکا در سوریه حمایت می کنند باید نگران آینده خود باشند.

سردار حسین دهقان افزود: تروریست هایی که امروز در سوریه جمع شده اند و برضد مردم و نظام سیاسی این کشور می جنگند در آینده در مرزهای کشور سوریه باقی نمی مانند و در همه جا ایجاد نا‌ امنی و بی‌ثباتی می کنند.

دهقان با بیان اینکه نباید تصور کرد که نظام سوریه بنشیند تا آن را سرنگون کنند و واکنشی نشان ندهد گفت: سوریه نیز ممکن است دست به حملات متقابل بزند و پای دیگران نیز به میان کشیده شود و آن زمان دیگر کسی نمی تواند دامنه بحران را مدیریت کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از سقوط امپراطوری بریتانیا و در نیم قرن گذشته در پی تسلط نظامی، سیاسی و اقتصادی بر جهان بوده‌اند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه مناطقی در دنیا وجود دارد که در اختیار داشتن آنها می تواند به ادامه تسلط سیاسی، اقتصادی و نظامی کشورها کمک کند افزود: خاورمیانه یکی از این مناطق است و سلطه آمریکا در منطقه با هدف تامین امنیت رژیم صهیونیستی و انتقال امن انرژی در جهت منافع آنهاست.

وی گفت: هر چیزی که سلطه آمریکا را در این منطقه تهدید کند، آنها در پی رفع آن هستند.

وزیر دفاع با بیان اینکه در مقابل رژیم صهیونیستی محور مقاومت مطرح است گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند یا از توان این محور در مقابله با رژیم صهیونیستی بکاهند و یا آن را از بین ببرند.

دهقان افزود: در گذشته کشورهای عربی در این محور قرار داشتند، اما اکنون حزب الله لبنان، سوریه و ایران در این محور خلاصه می شوند.

وی گفت: آمریکا تلاش می کند با تصویب قطعنامه و همراه کردن کشورهای منطقه و اروپا به اقدام نظامی خود مشروعیت دهد و آن را توجیه‌پذیر کنند، اما تاکنون این هدف آنها محقق نشده است و آمریکا نمی تواند چین و روسیه را در شورای امنیت با خود همراه کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: آمریکا می‌خواهد با اقدام نظامی هوایی و از بین بردن برخی مناطق حساس سوریه موفقیت های اخیر ارتش و مردم این کشور را در مقابله با تروریست کم رنگ کند و موازنه را به نفع تروریست ها تغییر دهد.

وی گفت: آمریکا باید نسبت به عواقب حمله نظامی به سوریه محتاط باشد زیرا اقدام نظامی بر ضد سوریه بشکه باروت را منفجر می کند و دامنه بحران قابل کنترل نیست.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: آمریکا توان نظامی حمله زمینی به سوریه یا اشغال این کشور برای سقوط نظام سیاسی آن را ندارد و حمله هوایی نیز نمی تواند این نظام را از بین ببرد.

وی گفت: اساس حمایت ما از سوریه و همراهی با آن به دلیل حمایت این کشور از محور مقاومت و مسئله فلسطین است.

وی با اشاره به اینکه مسئله فلسطین مسئله اسلام است و مسلمانان نمی توانند نسبت به آن بی‌توجه باشند گفت: سوریه همواره در سنگر مقاومت برضد رژیم صهیونیستی بوده و از مقاومت فلسطین دفاع کرده است.

دهقان افزود: مداخله آمریکا در سوریه به توسعه بحران و ایجاد خلاء امنیتی در منطقه می انجامد و آمریکا را به همان سرنوشت افغانستان و عراق دچار می کند و به همین دلیل است که مسئولان نظامی آمریکا علاقه ای به اقدام نظامی بر علیه سوریه ندارند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه هر واکنشی در مقابل کنش است گفت: اگر اقدام نظامی صورت بگیرد به طور طبیعی نظام سوریه و کشورهای حامی او واکنش نشان خواهند داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر افزود: این دو شهید والا مقام خود را وقف اسلام و خدمت به مردم کردند و این رمز ماندگاری آنهاست.

دهقان گفت: شهدای ما پرورش یافتگان مکتب تشیع سرخ علوی هستند و می توانند الگوی نسل در حال رشد و تعالی ما قرار گیرند.

کد خبر 230470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز