گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: درحالی‌که رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته دیروز اعلام کرده که بیمه دی ۲۵میلیارد تومان به بازنشستگان بدهکار است، بازنشستگان نیز معتقدند که بیمه دی نه‌تنها خدمات خوبی ارائه نمی‌کند بلکه درمورد پرداخت هزینه‌ها نیز بسیار کمتر از قیمت واقعی می‌پردازد.

اجتماع

همین دلیل سبب شده تا عملکرد این شرکت بیمه با اعتراض بازنشستگان روبه‌رو شود.این شرکت سال گذشته برای دومین بار قراردادی با کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی امضا کرد تا براساس آن با دریافت حق بیمه ماهانه بخشی از هزینه‌های درمانی بازنشستگان را پرداخت کند، اما اجرای تعهدات از سوی بیمه دی نه‌تنها رضایت بازنشستگان را در پی نداشت بلکه با موجی از اعتراض روزافزون نیز همراه شد.

صف‌های طولانی و نوبت‌های انتظاری که بازنشستگان در محل‌های شعبه‌ این بیمه باید تحمل کنند نارضایتی آنها را چندبرابر کرده‌است. همه‌ افراد برای تحویل پرونده‌های درمانی‌ باید در این صف طولانی به انتظار بایستند تا هنگامی که نوبتشان شد مدارک را تحویل دهند. در بسیاری از موارد هم مدارک نقص‌هایی دارد که فرد ناچار است برای برطرف کردن آن دوباره مراجعه کند و باز هم در صف انتظار بماند.

یکی دیگر از گلایه‌ها مربوط به میزان خسارتی است که این شرکت بیمه پرداخت می‌کند. بازنشستگان با این باور که سهم زیادی از هزینه‌هایشان از سوی بیمه دی پوشش داده می‌شود، کارهای درمانی‌شان را با پرداخت پول از جیبشان انجام می‌دهند و سپس با در دست داشتن فاکتورها و مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه می‌کنند اما معمولا پولی که بیمه دی پرداخت می‌کند بسیار کمتر از میزان پولی است که بیماران برای درمانشان پرداخته‌اند و همین سرآغاز یک گلایه و نارضایتی کامل می‌شود.
زنی در وصف مشکلاتش توضیح داد:

من اسفند پارسال برای سنگ‌شکنی رفتم و کارهایم را انجام دادم و 3میلیون و 500هزار تومان هزینه‌های درمانم شده‌، بعد از بهبود نسبی مدارکم را برای بیمه آوردم، ‌بعد ازاینکه یکی‌دو بار هم برای برطرف کردن نقص مدارکم رفتم و آمدم هفته‌ گذشته هزینه‌ای که باید به من پرداخت شود را 880هزار تومان برآورد کرده‌اندکه در برابر پولی که من پرداختم خیلی ناچیز است و من نسبت به این کار واقعا اعتراض دارم اما کارشناس‌ها توضیح می‌دهند که کاری از دستشان برنمی‌آید و مطابق قانون همین مبلغ را برای من تعیین کرده‌اند و من هم ناچار شدم بپذیرم. اما کار همین جا تمام نشد و من باید برای دریافت پولم این برگه را به ساختمان دیگری می‌بردم و در آن ساختمان هم به من گفتند که یک شماره حساب بدهم و بروم منتظر بمانم تا پولم را به حسابم واریز کنند. خب این روش برای بازنشسته‌ها مناسب نیست. مگر من چقدر مستمری می‌‌گیرم که اینقدر برای دریافت هزینه‌های درمان منتظر بمانم! این شرایط برای ما خیلی سخت است.

قرارداد با کانون بسته شده

کانون بازنشستگان از طرف بازنشسته‌ها قرارداد بیمه تکمیلی با بیمه دی را امضا کرده است، به این ترتیب بخش زیادی از مسئولیت‌ بیمه دی بر عهده‌ کانون بازنشستگان است و در واقع اعضای کانون بایددر برابر مشکلات بیمه‌دی مدافع حقوق بازنشستگان باشد.
علی اکبر خبازها، ‌رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته دیروز اعلام کرد که بیمه دی در حال حاضر 25میلیارد تومان به بازنشستگان بدهکار است و طی سال گذشته بیمه دی مشکلات زیادی را برای بازنشستگان ایجاد کرد؛ به ‌طوری که بسیاری از این افراد نتوانستند هزینه‌های تکمیلی درمان خود را از این بیمه دریافت کنند.

او درباره علت بروز مشکلات به خبرگزاری مهر گفت: خود بیمه دی مشکل آفرین شده است به‌طوری‌که به تعهدات خود در مقابل بیمارستان‌ها و پاراکلینیک‌ها عمل نکرده و به بیمارستان‌ها بدهی زیادی دارد. همچنین به کانون بازنشستگان 25میلیارد تومان بدهکار است و سرویس مناسبی هم به بازنشستگان ارائه نداده و تمامی این موارد باعث عدم‌رضایت بازنشستگان شده است.

خبازها با اشاره به اینکه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان با بیمه دی مهر‌ماه سال قبل برای دومین بار تمدید شد، گفت: مسئولان این بیمه قول دادند که دیگر مشکلات سابق نباشد، اما با تورمی که پیش آمد، این بیمه ضرر کرد، برای همین در قرارداد بازنگری شد و خدمات را کم کردند و پس از مدتی به تعهدات خود نیز در قبال بازنشستگان عمل نکرده و بدهی به‌بار آوردند.

وی در مورد افزایش هزینه‌های بیمه تکمیلی نیز گفت: در قرارداد جدید قیمت بیمه تکمیلی 100درصد افزایش پیدا می‌کند و به‌طور حتم 10هزار و 450تومان فعلی کمتر از 25هزار تومان نخواهد شد. در حال حاضر از چندین بیمه استعلام شده است و با هر بیمه‌ای که خدمات بیشتری ارائه و در مقابل هزینه کمتری دریافت کند قرار داد می‌بندیم.

پشتوانه اجرایی

قرارداد بیمه دی و کانون بازنشستگان تا یک‌ماه دیگر به پایان می‌رسد این در حالی است که بازنشستگان هنوز نتوانسته‌اند هزینه‌های درمان ماه‌های قبلشان را از این بیمه دریافت کنند. در شرایطی که بیمه‌ دی تا‌کنون به تعهداتش پایبند نبوده است، معلوم نیست که درصورت پایان یافتن قرارداد چه پشتوانه‌ای برای پرداخت خسارت‌های بازنشستگان وجود خواهد داشت؟‌

کد خبر 230444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز