گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: صبح ۱۵ آذرماه سال گذشته در ادامه روند سریالی آتش‌سوزی‌ مدارس، نوبت به مدرسه ابتدایی دخترانه شین‌آباد پیرانشهر رسید تا ۳۳دانش‌آموز گرفتار شعله آتش شوند.

دانش آموزان شین آباد

جدا از دانش‌آموزانی که جان خود را در این آتش‌سوزی از دست دادند 28دانش‌آموز هم به‌شدت دچار سوختگی شدند. درمان‌ دانش‌آموزان آسیب‌دیده از همان ابتدا شروع شد. پس از چند روز یکی از دختران جان خود را از دست داد اما با کمک تیم پزشکی چند دانش‌آموز پس از مدتی جدال با مرگ، زنده ماندند تا با جسمی سوخته منتظر وعده‌های دولت بمانند.

در این میان خانواده‌ها و نمایندگان مجلس برای جبران خسارات وارده خواستار مساعدت‌هایی از مسئولان دولت دهم شدند که برخی از آنها مورد قبول واقع شده و برخی هم پذیرفته نشد. حالا ماجرای دانش‌آموزان آسیب‌دیده پیرانشهری به دولت یازدهم هم کشیده شده است و 12نفر از این دانش‌آموزان در روز اول مهرماه به‌جای مدرسه باید در اتاق عمل حاضر شوند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار همشهری گفت: عمل دست این 12دانش‌آموز زیرنظر پروفسور یاوری انجام شده و مهرماه عمل جراحی صورت آنها زیرنظر پروفسور کلانتر که حرف اول را در جراحی پوست می‌زند صورت می‌پذیرد. رسول خضری افزود: چون این دانش‌آموزان در سنین کودکی و نوجوانی هستند باید حتماً مدت زمانی می‌گذشت تا عمل جراحی صورت روی آنها انجام شود تا نتایج بهتری داشته باشد، ازهمین‌رو اول مهر این عمل روی صورت آنها انجام خواهد شد. وی ادامه داد: این دانش‌آموزان پس از عمل جراحی صورت و اتمام دوره درمانشان می‌توانند به سر کلاس بروند.

وی با بیان اینکه پس از حادثه آتش‌سوزی، دولت تمام هزینه‌های مربوط به درمان، ایاب‌و ذهاب و اسکان و هتلینگ دانش‌آموزان به تهران را پرداخته است، اظهار کرد: 12دانش‌آموز باقیمانده نیاز به 60-50 جراحی دیگر دارند که در این زمینه باید دولت و مسئولان وزارت آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در پاسخ به این سؤال که عمل صورت این دانش‌آموزان در کجا انجام می‌شود، گفت: عمل صورت آنها در بیمارستان ۱۵خرداد تهران و به‌دست پروفسور کلانتر که ایشان نسبت به عمل‌های جراحی این دانش‌آموزان به‌عنوان کار ملی نگاه می‌کند، انجام خواهد شد.

بیکار شدن پدر دانش‌آموزان

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیکار شدن پدران این 12دانش‌آموز پیرانشهری اشاره کرد و گفت: مشخص است وقتی که پدران این دانش‌آموزان دائما در حال رفت‌وآمد برای درمان فرزندانشان هستند شغلشان را از دست می‌دهند. وی افزود: بنابراین این دانش‌آموزان باید مستمری داشته باشند که داریم این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مصوبه آن را از هیأت دولت بگیریم. وی تأکید کرد: اغلب پدران این 12دختر، دست‌کم 10روز از‌ماه را در تهران به‌سرمی‌برند و نمی‌توانند به شغل خود برسند.

مهم‌ترین خواسته؛ تعیین مستمری

خضری ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در حال حاضر پرداخت مستمری به ۱۲دانش‌آموزی است که جراحت بیشتری دارند. وی بیان کرد: این 12دانش‌آموز نسبت به 15فرد دیگر آسیب‌دیدگی به‌مراتب بیشتری دارند و سوختگی‌شان بیشتر از 30درصد است و از دولت می‌خواهیم برای آنها مستمری دائمی درنظر بگیرند. وی عنوان کرد: بحث مستمری را در دولت دهم هم پیگیری کردیم اما دولت قبول نکرد و امیدمان به دولت تدبیر و امید است.

تشکیل کلاس جداگانه

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با اعلام اینکه این دانش‌آموزان سال گذشته از تحصیل عقب ماندند و حالا هم باید اول مهر به بیمارستان بروند، گفت: برای جبران این عقب‌ماندگی آموزش و پرورش باید تمهیدات ویژه‌ای برای دانش‌آموزان حادثه دیده پیرانشهری بیندیشد. وی ادامه داد: باتوجه به وضعیت روحی آنها و از آنجا که سال گذشته به‌دلیل حادثه سوختگی وقفه‌ای در آموزش آنها اتفاق افتاد برگزاری کلاس‌های جداگانه‌ای را توصیه کرده‌ایم.

بیمه به تعهدات خود عمل کند

خضری به پرداخت ۶۰ میلیون تومان بابت بیمه عمر دانش‌آموزان پیرانشهری از سوی بیمه معلم اشاره کرد و افزود: اما متأسفانه بیمه ایران در این زمینه کم‌لطفی کرده و هنوز ۵۰ میلیون تومان را به‌حساب دانش‌آموزان پیرانشهری واریز نکرده است و مدام این هفته و آن هفته می‌کند؛ از همین رو انتظار داریم به تعهداتی که داده‌اند عمل کنند. وی ادامه داد: از آنجا که خانواده‌های این دانش‌آموزان بسیار محروم هستند باید مستمری مکفی برای ازدواج و آینده آنها درنظر گرفته شود.

کد خبر 230318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز