گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تازه‌ترین خبرها در حالی از کاهش حجم تجارت خارجی ایران به ۳۱.۵میلیارد دلار طی ۵‌ماه نخست امسال حکایت دارد که به گفته تولیدکنندگان، سهم واردات مواداولیه تولید در این کاهش بسیار چشمگیر بوده است.

تولید

تولید‌کنندگان محصولات صنعتی و معدنی با اشاره به مشکلات ناشی از تخصیص، نقل و انتقال ارز و گشایش ال‌سی برای تأمین مواد اولیه و قطعات تولید این محصولات، نسبت به تأثیر منفی کاهش شدید واردات این مواد بر افت تولید هشدار می‌دهند و بر چاره‌اندیشی سریع‌تر دولت برای رونق مبادلات تجاری تأکید دارند. در این زمینه معاون کل سازمان توسعه تجارت از کاهش حجم تجارت خارجی ایران به حدود 31.5میلیارد دلار طی 5نخست امسال خبر داد و گفت: دلیل اصلی این اتفاق کاهش قابل ملاحظه واردات مواداولیه موردنیاز واحدهای تولیدی بوده است.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی با اشاره به کاهش 26درصدی واردات و افت 6درصدی صادرات طی 4ماه نخست امسال به ایسنا گفت: درصورتی که در ماه‌های آینده نیز شاهد ادامه کاهش واردات مواداولیه موردنیاز صنایع باشیم کاهش بیشتر صادرات غیرنفتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

مشکلات گشایش ال‌سی

رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن با بیان اینکه طولانی‌شدن مدت زمان و سخت‌تر شدن رویه‌های گشایش ال‌سی موجب افزایش هزینه و کاهش واردات مواداولیه تولید محصولات صنعتی و معدنی شده است، به خبرنگار ما گفت: گرچه برخی تولید‌کنندگان تلاش کرده‌اند از طریق تهاتر صادرات و واردات مشکلات تأمین ارز و واردات مواداولیه و قطعات را مرتفع کنند، عدم‌همکاری بانک‌ها در تأمین اعتبار موجب کاهش واردات این محصولات شده است.

عبدالمهدی اجلالی با اشاره به اینکه مشکلات تخصیص ارز و افزایش سپرده گشایش اعتبار از 10به 130درصد تنگناهای زیادی را برای تولید فراهم کرده است، افزود: این امر موجب کاهش شدید تولید محصولات صنعتی و معدنی شده است.

کاهش تولید قطعات خودرو به یک سوم

دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به کاهش میزان تولید قطعات خودرو طی 3ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال90 به یک‌سوم به خبرنگار ما گفت: بخش عمده کاهش تولید قطعات خودرو ناشی از نزول واردات مواداولیه به‌دلیل سخت‌تر شدن فرایند گشایش اعتبار برای واردات این مواد بوده است.

محمدرضا نجفی‌منش افزود: پیش از این تولید‌کنندگان با 10درصد سپرده نسبت به گشایش اعتبار برای واردات مواداولیه و قطعات اقدام کرده و مابقی را در قالب یوزانس و ری فاینانس پرداخت می‌کردند اما این رقم ابتدا به 50درصد و اکنون به 130درصد افزایش یافته و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز به 2برابر نیاز نقدینگی واحدهای صنعتی برای تأمین مواداولیه را تا 28برابر افزایش‌داده و عملا کاهش واردات این مواد و تولید را رقم زده است.

ارزبری 50درصدی صنعت برق

حمیدرضا صالحی، عضو هیأت مدیره سندیکای برق کشور نیز با اشاره به ارزبری 40تا50درصدی صنعت برق و تأثیر مشکلات تأمین قطعات و مواداولیه تولید بر این صنعت به خبرنگار ما گفت: مشکلات ناشی از عدم‌پرداخت تسهیلات بانکی و نقل و انتقال ارز برای تأمین مواداولیه و قطعات، این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

دستور رئیس‌جمهور

اما این شرایط موجب شده تا اخیرا رئیس‌کل بانک مرکزی از دستور ویژه رئیس‌جمهور به این بانک و سایر وزارتخانه‌ها برای تأمین نقدینگی و رفع تنگناهای بنگاه‌های تولیدی خبر دهد. به گفته ولی‌الله سیف، تیم اقتصادی مسئولیت پیدا کرده تا در زمینه اقداماتی که می‌تواند به سرعت منجر به برداشتن موانع و تسهیل تولید شود کار کند و اکنون بخشی از این اقدامات در حال انجام است.

کد خبر 230286
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز