همشهری آنلاین: شرکت یاهو با انتشار اولین گزارش شفافیت خود از درخواست‌های دولت آمریکا برای دریافت اطلاعات کاربران این شرکت طی ۶ ماه اول سال ۲۰۱۳ پرده برداشت.

یاهو

براساس گزارش NBC، اولین گزارش شفافیت یاهو نشان می‌دهد دولت آمریکا طی 6 ماه اول سال 2013 درحدود 12 هزار و 444 درخواست برای دریافت اطلاعات 40 هزار و 322 حساب کاربری در آمریکا را تسلیم شرکت یاهو کرده‌است. دلیل تفاوت میان رقم حساب‌های کاربری و میزان اطلاعات این است که برخی از کاربران از چندین حساب کاربری برخوردارند. تعداد درخواست‌های دولت برای دریافت اطلاعات کاربران جهان 29 هزار بوده‌است.

یاهو با انتشار این گزارش اعلام کرد درخواست‌های دولت برای دریافت اطلاعات کاربران Tumblr، سکوی مشهور وبلاگ‌نویسی، شامل این گزارش نبوده و Tumblr خود به تنهایی از گزارش شفافیت جداگانه‌ای برخوردار است که در آینده منتشر خواهد شد.

یاهو با انتشار این گزارش به جمع شرکت‌هایی از قبیل گوگل، مایکروسافت،‌فیس‌بوک و توئیتر پیوسته‌است که تلاش دارند با انتشار گزارش‌های شفافیت به کاهش نگرانی کاربران درباره جاسوسی دولت آمریکا در رد‌پای دیجیتال کاربران آمریکایی کمک کنند.

یاهو اعلام کرده که به 37 درصد از این درخواست‌ها برای دریافت اطلاعات کامل کاربران و 55 درصد از آنها شامل دریافت اطلاعاتی از قبیل آدرس ایمیل جایگزین، نام،‌موقعیت، آدرس IP، جزئیات ورود به حساب کاربری، اطلاعات صورت‌حساب‌ها، و دیگر اطلاعات تراکنشی بوده‌است.

به گفته ران بل،‌ مشاور عمومی یاهو این شرکت  درخواست‌های نامتعارف برای دریافت اطلاعات کاربران از قبیل درخواست‌های نامشخص،‌ نامناسب و غیرقانونی هستند را رد می‌کند.

یاهو در این گزارش اطلاعات مربوط به درخواست‌های دولتی از کاربران چهار منطقه آمریکا، آسیا-پاسیفیک، اروپا و آمریکای لاتین را منتشر کرده‌است. براساس این گزارش درخواست اطلاعات کاربران آمریکایی نسبت به سه منطقه دیگر رقم قابل توجه‌تری دارد و پس از آن آلمان با چهار هزار و 295 درخواست، ایتالیا با دو هزار و 637 درخواست، تایوان با هزار و 942 درخواست،‌ فرانسه با هزار و 855 درخواست،‌بریتانیا با هزار و 709 درخواست و هندوستان با هزار و 490 رای قرار گرفته‌اند.

کد خبر 230203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز