گروه محیط‌زیست: فعالان محیط‌زیست با هشدار نسبت به تخریب‌های گسترده‌ای که اخیرا دامنگیر کوهستان‌های کشور شده، خواسته‌اند نهادهای مسئول به‌ویژه سازمان حفاظت محیط‌زیست با صدور بخشنامه‌ای تمامی طرح‌های عمرانی در دست اجرا در مناطق کوهستانی را متوقف و طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی مربوط به این طرح‌ها را بازبینی کنند.

محیط زیست کوهستان

مدیر گروه دیدبان کوهستان ضمن ابراز نگرانی از این تخریب‌ها از احداث جاده‌ای به طول 300کیلومتر در رشته‌کوه کپه‌داغ خبرداد که با گذر از منطقه حفاظت شده گلول وسرانی در خراسان شمالی بخش قابل توجهی از محیط کوهستانی کشور را تخریب می‌کند.

عباس محمدی در گفت‌وگو با همشهری ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان محیط‌زیست ومنابع طبیعی کشور نسبت به تخریب‌های هولناک محیط‌های کوهستانی، افزود: آنچه مایه نگرانی است اینکه این تخریب‌ها حد ومرزی ندارد و متولیان طرح‌های عمرانی و گردشگری بی‌محابا حتی در مناطق حفاظت شده با بولدوزر ارزشمندترین قله‌های کشور را تخریب می‌کنند. مثلا طی روزهای اخیر، بخشی از کوه شاه کرمان را که تأمین‌کننده آب چند مرتع و روستاست با توجیه معدنکاوی به‌شدت تخریب کرده‌اند و با وجود اعتراضات گسترده فعالان محیط‌زیست این تخریب‌ها همچنان ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تخریب بخش‌هایی از مناطق کوهستانی الوند در همدان اشاره کرد وگفت: از حدود 10سال پیش که فعالیت تله کابین گنجنامه آغاز شد هر روز بر تاسیسات مرتبط با گردشگری افزوده شد و متولیان طرح گردشگری دراین منطقه بخشی از طبیعت بکر منطقه را قربانی توسعه گردشگری کردند بی‌آنکه نهادهای مسئول مانع این تخریب‌ها شوند. این تخریب‌ها تا آنجا پیش رفت که منطقه وسیع پوشیده از چمن «میدان میشان» در محدوده تخت نادر که در نزدیکی پناهگاه قدیمی الوند قرار دارد به‌خاطر طرح تله کابین و احداث کانال تخریب شد و پوشش گیاهی آن‌که سالیان سال یکی از منابع تأمین‌کننده چرای دام عشایر بود از بین رفت. در واقع توسعه گردشگری بی‌ضابطه نه‌تنها از نظر اقتصادی زیان جبران ناپذیری را به عشایر دامدار منطقه وارد کرد که منظر زیبای منطقه را از بین برد.

آنطور که محمدی می‌گوید: الوند درحالی تخریب می‌شود که مردم منطقه از دیرباز احترام خاصی برای این این رشته کوه قائل بوده‌اند به‌طوری‌که هر وقت به منطقه کوهستانی الوند می‌رفتند می‌گفتند به زیارت الوند می‌رویم. در واقع مردم از اهمیت و ارزش کوه باخبر بودند اما طی 10 تا 12 سال اخیر به بهانه احداث تله کابین گنجنامه به‌اندازه‌ای طبیعت را تخریب کرده‌اند که اثری از زیبایی منظر پناهگاه الوند باقی نمانده و آنچه امروز جایگزین طبیعت زیبا شده محیط شهری و دستکاری شده‌ای است که سنخیتی با روح طبیعت ندارد.

تخریب مسیر چشمه ملک

به گزارش همشهری، همزمان با تخریب شاه کوه در کرمان و منطقه حفاظت شده کوهستانی گلول وسرانی در استان خراسان شمالی، بخش‌هایی از مسیر چشمه ملک در منطقه پایین دست چهارقله همدان نیز تخریب شده و این تخریب‌ها همچنان ادامه دارد. جمعه گذشته شماری ازفعالان و دوستداران محیط‌زیست در اعتراض به تخریب مسیر چشمه ملک با تجمع در کنار این چشمه از مسئولان خواسته‌اند مانع این تخریب‌ها شوند.

در گزارشی که حسین زندی در این‌باره تهیه و به همشهری ارسال کرده، آمده است: تجمع اعتراض‌آمیز دوستداران محیط‌زیست با هماهنگی کمیته کوهنوردی انجمن محیط‌زیستی دوستان و با شرکت شماری از کوهنوردان و فعالان محیط‌زیست همدان - طی یک برنامه صعود از مسیر تاریک دره همدان به سمت چشمه - و با هدف حفاظت از طبیعت شکل گرفت.

در بخشی از گزارش آمده است: در سال‌های گذشته چشمه‌های همدان همواره مورد تعرض قرار گرفته است. این تخریب‌ها سبب شده تا چشمه‌های فراوانی که داخل شهر جریان داشتند و شهروندان از آنها استفاده می‌کردند نابود شوند. آب بسیاری از چشمه‌ها ازجمله چشمه‌های روستای دره مرادبیگ طی سال‌های اخیر به شهر منتقل شده و در نتیجه این چشمه‌ها تخریب شده‌اند. با دخالت‌های غیرمسئولانه در طبیعت ازجمله با تغییر مسیر چشمه‌ها و رودخانه‌های منطقه میدان میشان (به خاطر احداث تاسیسات تله‌کابین) پوشش گیاهی منطقه به‌شدت آسیب دیده و در معرض نابودی قرار گرفته است. چشمه‌های تخت کوچک و تخت رستم نیز از آسیب‌ها در امان نمانده‌اند با وجود این، اعتراض‌های فعالان محیط‌زیست به این تخریب‌ها سال‌هاست بی‌پاسخ مانده است.

براساس این گزارش، علاوه بر اجرای طرح‌های گردشگری بی‌ضابطه، عوامل دیگری رشته کوه الوند را تهدید می‌کند که از آن جمله می‌توان به عملیات اکتشاف و استخراج معدن سنگ و جاده‌سازی‌‌های بی‌حساب و کتاب در این منطقه کوهستانی اشاره کرد. برداشت بیش از حد از آب چشمه‌ها، چرای بی‌رویه دام و رها‌سازی‌ زباله در دامنه کوه‌های همدان از دیگر عواملی است که پوشش گیاهی وجانوری کوهستان‌های الوند را تحت الشعاع قرار داده است.

ادامه روند فعلی و گسترش حجم تخریب محیط‌های کوهستانی و چشمه‌ها باعث نگرانی فعالان محیط‌زیست شده، به‌خصوص تخریب‌های ناشی از تاسیسات تله‌کابین و اثرات ناگوار آن بر محیط کوهستانی الوند به نگرانی کوهنوردان و فعالان محیط‌زیست دامن زده است.

کد خبر 230147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز