شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابراهیم جعفری استاد دانشگاه و ازهنرمندان پیشکسوت نقاشی معتقد است: در نگاه من جریان سقاخانه تنها یک جریان است بین افراد آن، همبستگی و مشارکت در یک دلی و یک زبانی نیست زیرا کلمه مکتب یا سبک معنی مشخصی دارد.

اثر حجمی

به گزارش همشهری آنلاین، ابراهیم جعفری از هنرمندان نقاش و از استادان دانشگاه در ارتباط با نمایشگاه مروری بر آثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران گفت: درحقیقت سقاخانه یک مکتبی که دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند که کاری انجام دهند نیست.

در حقیقت نقاشانی که به طرف درون گرایی حرکت می‌کردند و دوست داشتند در مقابل جریان پر هیاهوی غرب کاری هنرمندانه و درون گرا انجام دهند مثل شاعری که بیشتر به دیار خود و گذشته خود فکر می‌کند کارهایی را آغاز کردند که هرگز چنین اسمی را در نظر نداشتند.

یکی از این هنرمندان زنده یاد منصورقندریز بود که با توجه به اینکه در عنفوان جوانی از بین رفت، در خیلی از کارهایش شما اثری حتی از تقلید ظاهری فضاهای معماری و معماری داخلی مساجد را نمی‌بینید؛ اما در درون کار حسی اصیل از بودن در این فضاها و تاثیر درونی این کارها موجود است.

ابراهیم جعفری در ادامه گفت: در حقیقت وقتی که از افرادی که وقتی نامشان را ببریم ناچاریم همگی را نام ببریم و از ذکر نام آنها می‌گذریم، دقت و دیدار از آثار صنعتگران و هنرمندان قدیم را که در حقیقت از طریق صنایع دستی به هنر اصیل شان رسیده بودند منبع الهام خود و گاه سرمشق خود قرار دادند.

هنوز بعضی از هنرمندان مشهور و موفقی که در این نمایشگاه آثارشان در مجموعه سقاخانه قرار دارد از پذیرش این واقعیت اجتناب می‌کنند.

جعفری درباره نمایشگاه مکتب سقاخانه ون گاه هنرمندانه خودش نسبت به این نمایشگاه افزود: در نگاه من جریان سقاخانه تنها یک جریان است بین افراد آن، همبستگی و مشارکت در یک دلی و یک زبانی نیست زیرا کلمه مکتب و یا سبک معنی مشخصی دارد که برای دست اندرکاران هنر مشخص است و این از نظر من تنها جریان است که هنوز هم با همدلی و هم زبانی گروهی جوان جای حرکت داشته و قادر است نگاه جوانان را که متاسفانه امروز به طور عجیبی به خارج از مرزها کشیده شده است به دنیای درون خود و الهام از این گذشته راز آمیز و پربرکت راهنمایی کند.

من به رنگ ابر و به بوی خاک و به طعم اشک و به عمق آسمان صمیمی ام، تشنه قطره آبی قدیمی ام.

ین یک شعر نو است ولی ریشه در کهن دارد.

این نمایشگاه تا 21 آبان ماه همه روزه به جز جمعه ها و ایام تعطیل از ساعت 10 تا 18 برقرار است.

کد خبر 230051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز