گروه حوادث: سردسته زورگیران افغانی، جوانی ایرانی بود که نقشه حساب‌شده‌ای برای سرقت‌های خشن داشت.

متهمان

این مرد و همدستانش در دعواهای ساختگی دست به سرقت موتورسیکلت می‌زدند و با استفاده از آنها به زورگیری در شهر می‌پرداختند.ماموران پلیس اوایل زمستان سال گذشته در جریان فعالیت‌های این باند قرار گرفتند. نخستین شاکی مرد جوانی بود که دزدان علاوه بر پول‌ها و اموالش، حتی کاپشن او را هم سرقت کرده بودند.

این مرد به مأموران گفت: حدود ساعت 19بود و من در حال عبور از خیابان بودم که ناگهان چند موتورسیکلت، محاصره‌ام کردند. مردان موتورسوار چاقو، قمه و ساطور داشتند و با دیدن آنها آنقدر وحشت کرده بودم که سرجایم میخکوب شدم. آنها پول‌ها، گوشی تلفن همراه و گردنبندم را سرقت کردند و حتی از کاپشنم هم نگذشتند و در آن هوای سرد، آن را از تنم خارج کردند و با خودشان بردند.

با شکایت این مرد پرونده در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری دزدان خشن آغاز شد. کارآگاهان در ادامه متوجه شدند که این، تنها سرقت باند مورد نظر نیست؛ چراکه شاکیان دیگری نیز با مراجعه به پلیس، شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند. نکته مشترک اظهارات تمامی شاکیان این بود که دزدان دو به دو سوار موتور بودند و چهره بیشتر آنها به اتباع افغانی شباهت داشت.

موتورهای سرقتی

ماموران که حدس می‌زدند با زورگیرانی افغانی روبه‌رو هستند، به ردگیری موتورهای استفاده‌شده از سوی آنها پرداختند. مشخصات برخی از موتورها به‌دست آمد و صاحبان آنها شناسایی شدند اما بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی این موتورها سرقتی هستند. در حقیقت اعضای باند با محاصره‌کردن مردان موتورسوار، با آنها دعوای ساختگی به راه می‌انداختند و پس از آن با تهدید چاقو و قمه، موتور را می‌دزدیدند و با استفاده از موتور سرقتی، دست به زورگیری می‌زدند.

پلیس که با باندی کاملا حرفه‌ای روبه‌رو بود در ادامه به چهره‌نگاری از سارقان خشن پرداخت اما در این مرحله از تحقیقات نیز سرنخی به‌دست نیامد. بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای باند برای اینکه دستگیر نشوند بعد از چند سرقت، موتورهای مسروقه را کنار خیابان رها می‌کردند و با دزدیدن موتورهای جدید، زورگیری‌هایشان را ادامه می‌دادند.

در دام پلیس

چند‌ماه از فعالیت این باند خشن می‌گذشت تا اینکه 14مردادماه چند مالباخته به کلانتری103 گاندی رفتند و مدعی شدند که اموالشان توسط زورگیران به سرقت رفته است. تمامی این شاکیان مدعی بودند که چهره دزدان، شبیه اتباع افغانی بود. مأموران که حدس می‌زدند دزدان هنوز در منطقه حضور داشته باشند طرح مهار را شروع کردند.

مشخصات موتورهای آنها به تیم‌های گشتی اعلام شد و مأموران با حضور در خیابان‌های اطراف توانستند دزدان را شناسایی کنند. عملیات دستگیری آنها شروع شد و در نهایت مأموران موفق شدند 3سرنشین 2موتور را دستگیر کنند. در بازرسی بدنی آنها مقداری اموال مسروقه به همراه چندقبضه انواع چاقو و قمه کشف شد. هر3متهم به اداره آگاهی انتقال یافتند و مالباختگان که از دستگیری آنها باخبر شده بودند، یکی بعد از دیگری راهی آنجا شدند و دزدان اموالشان را شناسایی کردند.

دزدان دستگیرشده که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشتند به ده‌ها زورگیری اعتراف کردند و مدعی شدند که سردسته آنها جوانی به نام فرید بوده است. فرید نیز دستگیر شد و در بازجویی‌ها گفت: وقتی هوا تاریک می‌شد، ما به‌صورت اکیپ‌های چند نفره راهی سرقت می‌شدیم. هر دو نفر سوار یک موتور می‌شدیم و معمولا 6نفری راهی سرقت می‌شدیم. با دیدن سوژه، 2نفر به او حمله می‌کردیم و این در حالی بود که 2نفر کمی بالاتر و 2نفر کمی پایین‌تر توقف می‌کردند تا مراقب اوضاع باشند. عمده مسیر سرقت‌های ما نیز از خیابان انقلاب به سمت شمال و درنهایت میدان تجریش بود. سردسته باند درباره سرقت موتورها نیز گفت:

پشت چراغ قرمز با دیدن یک موتور سوار، خودمان را به او می‌رساندیم و دعوا راه می‌انداختیم. در این گیر و دار، ابتدا سوئیچ موتور را برمی‌داشتیم و طرف مجبور می‌شد موتورش را به کنار خیابان منتقل کند تا دعوا تمام شود. در همان هنگام با چاقو و قمه او را تهدید می‌کردیم و موتورش را می‌دزدیدیم. پس از زورگیری نیز به پارکی در نزدیکی افسریه می‌رفتیم و اموال مسروقه را تقسیم می‌کردیم. بعد از اعترافات فرید، 2همدست دیگر او که 2برادر افغانی بودند نیز دستگیر شدند و به ده‌ها زورگیری اعتراف کردند. سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: قاضی پرونده مجوز انتشار عکس اعضای این باند را صادر کرده است و شاکیان احتمالی می‌توانند برای شکایت به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 229977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز