پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت مستند ساز شهید هادی باغبانی عصر چهارشنبه ۱۳ شهریورماه با حضور مسئولان، هنرمندان، هنرجویان و فعالان حوزه مقاومت و مدیران اجرایی کشور در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار شد.

هادی باغبانی

هادی باغبانی

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم، حجت‌الاسلام پناهیان، محسن مؤمنی شریف (رئیس حوزه هنری)، خانواده شهید باغبانی، دکتر شاه‌حسینی (استاد هادی باغبانی)، مجتبی رحماندوست و جمع دیگری از هنرمندان و فعالان سخنرانی کردند.

در ابتدای این مراسم محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری ضمن تسلیت شهادت هادی باغبانی گفت: فرهنگ شهادت دوباره زنده شد، فرهنگی که قرن‌ها به فراموشی سپرده شده بود و نمونه آن را در جنگ دوران دفاع مقدس دیده بودیم که اوج عطرافشانی در دوران جنگ بود. امیدوارم هنرمندانی که درباره آن روزها می‌نویسند کارشان اسطوره‌سازی نباشد. فرهنگ شهادت فقط مختص به دوران انقلاب نبود. پیش از این هم بوده است ،خوشبختانه این فرهنگ اکنون فراتر از مرز‌ها رفته است.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه پیش از این در تاریخ چیزهایی می‌خواندیم که با تردید از آن می‌گذشتیم، گفت: اما در قرن 20 که برای صلح پایدار تلاش می‌شود، چیزهایی دیده‌ایم که فراتر از تاریخ است. ممنون از خبرنگاران و مستندسازان و کسانی که جان خودشان را در این راه به خطر می‌اندازند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این شهیدان به رهبری شهید آوینی به قله‌ها تافتند، گفت: امروز هم 10 نفر از این مستندسازان در سوریه هستند و مستندسازی می‌کنند تا واقعیت‌ها تحریف نشود. حتما کارهای آنان باعث رسوایی دشمن خواهد شد.

او با بیان اینکه با شهادت شهید آوینی هنر و ادبیات اسلامی رونق گرفت، گفت: این جزو خصایص شهادت است که خداوند خود تضمین کرده است نام شهید همیشه زنده باشد. اگر شهید آوینی، شهید نمی‌شد خدا می‌داند دوران بعد از جنگ معلوم نبود که آیا هنر و ادب انقلاب می‌توانست از انزوا دربیاید یا نه؟

مؤمنی شریف در پایان سخنانش گفت: خون شهید باغبانی و شهیدان دیگر باعث پرتوافشانی هنر انقلاب اسلامی خواهد شد.

دکتر شاه‌حسینی استاد شهید باغبانی هم در این مراسم گفت: همین‌قدر راه را آغاز کردیم، یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد اما تصورمان این نبود که این باغ به زودی به ثمر بنشیند. می‌دانستیم که سال‌ها باید بگذرد تا در این صدف مروارید صورت ببندد اما فرض حقیقت این نبود که آنقدر زود شاهد محصول این صدف باشیم.

این مدرس دانشگاه گفت: همیشه در جلسات آغازین با دانشجویان شرط می‌کردیم که عمل‌زده نباشند مگر پس از آنکه از معارف هنر دینی سود بجویند که برخی‌ها زودتر از همه به این شرایط رسیدند و رفتن آن‌ها همانند میوه‌ای بود که زود از درخت چیده شد.

وی درباره خصوصیات اخلاقی شهید باغبانی گفت:‌آنچه در کلاس‌هایمان جاری بود بحث و گفت‌وگو و گاهی جدل با جوانان بود اما هرچه از این شهید بزرگوار می‌دیدم ادب و سکوت و کم‌حرفی بود، شاید این کم‌حرف‌ بودن او دلیلی بر پختگی‌اش باشد. آنقدر متواضع و ساکت بود که همیشه برایم سوال بود که لحن او چگونه است.

او در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه حال فارغ‌التحصیلی شهید باغبانی را به او تبریک می‌گوییم،گفت:‌می‌دانم این رفتن برای ما درد است و سوز اما برای او نشاط است. اگر به واژه صحیح ولایت که بارانی است که مکررا می‌بارد، توجه کنیم، شهیدان قطرات این باران هستند که مسیر را سیراب می‌کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه باید تندیسی ساخته شود تا هنرمندانی که مانند شهید باغبانی نیستند،شرمنده شوند، گفت:اکنون زمان عمل در انقلاب اسلامی فرا رسیده است.

پناهیان در ادامه با اشاره به اینکه این اقدام نیاز به شعور باطنی دارد و هر کسی استعداد این شعور را داشته باشد می‌تواند به این جایگاه نایل شود، افزود: مگر چه کسی شهید باغبانی را مجبور کرده بود که به خط مقدم برود و جان بدهد. شهدا سبک زندگی را تغییر می‌دهند. بعد از دفاع مقدس بودجه‌های زیادی صرف شد که این دوران به فراموشی سپرده شوند که تا حدودی موفق هم بودند اما به ثمر ننشست.حال هر کس دستش با دوربین آشناست و دلش با خدا مرتبط است آماده‌ی صحنه‌ای دیگر باشد.

او با بیان اینکه اکنون خیلی از جوانان مشاهیری هستند که با غرق شدن در دریای خزر و یا با تصادف از این دنیا می‌روند، گفت:‌ اما هادی باغبانی جان خودش را در معرض شهادت قرار داد. او خواست آدم بماند و از محنت دیگران بی‌غم نبود.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه شهید باغبانی طلیعه حلول فصل دیگری برای عمل را برای ما به ارمغان آورد، گفت:‌ خیلی از حرف‌های چرند و پرند دیگران اکنون ارزش شنیدن که ندارد هیچ، ارزش نقد هم ندارد. دیگر ارزش حرف حق زدن هم به پایان رسیده است. شهدای دفاع مقدس به این شهید غبطه می‌خورند چون مهم است که قاتل شما چه کسی باشد.

پناهیان همچنین به مقایسه دوران دفاع مقدس که به گفته وی، دوران عمل بود و این دوران، دوران حرف است، اشاره کرد و گفت: جدیت در نگاه رزمندگان دوران دفاع مقدس به صراحت دیده می‌شد که متاسفانه این جدیت اکنون در چشمان ما نیست اما زمانی که در دفاع مقدس رزمندگان را نگاه می‌کردی بحث‌شان از عمل تمام شده بود و عجب مصرف‌کنندگانی بودند برای معارف دینی. البته حرف مفت هم در آن دوران زیاد می‌زدند اما ارزش شنیدن نداشت به دلیل اینکه دوران عمل بود و دوران حرف نبود. نه حرف منفی زیاد خریدار داشت و نه حرف مثبت، به خاطر این عمل نورانی جهاد.

در ادامه این مراسم، قزوه- شاعران- انقلابی در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه اکنون جبهه‌ها عوض شده‌اند و شهدای هسته‌ای مظلوم‌ترین این شهیدان بودند و حال این دو شهید، شهید باغبانی و شهید حیدری افتخاری دیگر آفریدند، گفت: افتخار می‌کنیم که درخط ولایت بوده‌ایم.

او در ادامه ضمن گله از بی‌مهری برخی مسئولان درقبال به شهادت شهید هادی باغبانی گفت:چرا پیام تسلیت را فقط باید رئیس حوزه هنری بدهد؟ به کجا کشیده شده است که دولت نتواند به شهیدی تسلیت بدهد؟چرا باید جبهه و حزبی که ریشه‌هایش هنوز در جامعه حضور دارند در عرصه باشند؟ فکر می‌کنید باز هم می‌توانید فتنه ایجاد کنید؟باز هم می‌خواهید نیرو بچینید؟

او در پایان گفت:‌ خوشحالم که مسئولان این حوزه با نگاه رهبر انتخاب می‌شوند.

در بخش دیگری از این مراسم جعفریان از دیگر مستندسازانی که در افغانستان از ناحیه پا دچار آسیب‌دیدگی شد، عصایش را نشان داد و گفت: این عصا حاصل یک مستند در افغانستان بوده است. این عصا یادگار 20 سال گذشته است.

وی نیز با گله از مسئولان به دلیل کم‌لطفی نسبت به شهادت هادی باغبانی گفت: از خانواده شهید هادی باغبانی به جای مسئولانی که باید باشند و نیستند عذرخواهی می‌کنم. همچنین به جای وزیر و رئیس جمهور هم عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: می‌گویم طلب‌کاریم. به خاطر فرصت‌هایی که داشته‌ایم اما پشتیبانی ندیده‌ایم. باغبانی‌ها کم نیستند، گرچه در اقلیت‌اند اما امیدوارم روزی برسد تا دولت‌مردان ما این مسئله را درک کنند. ما در تنهایی کار می‌کنیم، در تنهایی پیش می‌رویم، شهید می‌شویم و دوباره برای شهادت بچه‌ها خودمان جمع می‌شویم. امیدوارم در آینده از محبت‌هایی که به این بچه‌ها می‌شود بگویم.

علی فاطمی از دوستان شهید باغبانی از دیگر کسانی بود که از نزدیک شاهد کارهای شهید هادی باغبانی بود و به بیان خاطراتی از او در دوران کاری‌شان پرداخت.

پس از آن پدر شهید باغبانی در جملاتی کوتاه گفت: توقع ما از ملت شهیدپرور این است که همیشه راه شهدا را ادامه بدهند و مسیر آن‌ها را طی کنند و همچنین یار و یاور رهبر باشند.

در پایان این مراسم از خانواده شهید باغبانی، پدر، همسر، مادر و فرزند او تقدیر به عمل آمد. همچنین هدیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خانواده شهید باغبانی اهدا و متن ارسال این سازمان در مورد شهادت باغبانی قرائت شد.

شهید هادی باغبانی خبرنگار و مستند ساز و از هنرجویان «مرکز آموزش تخصصی هنر اسلامی» حوزه هنری که برای ساخت مستندی به سوریه سفر کرده بود، در درگیری‌های مناطق حاشیه‌ای دمشق توسط تروریست‌های تکفیری جبهه النصره به شهادت رسید.

کد خبر 229916
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز