چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۴
۰ نفر

طنز> سارا تمثیلی: آدم پولدار روی سبیل شاه نقاره می‌زند.

آدم پولدار، کجا ساز می‌زند؟

معنی لغات دشوار:

آدم پولدار: موجودی است کمیاب، همه دوست دارند جای او باشند، ولی هنوز متافیزیک ثابت نکرده که آیا آدم پولدار هم دوست دارد جای خودش باشد یا نه. و هنوز مجهول است که آیا این شخص هم خودش را پولدار می پندارد یا نه؟ چون برخی ظرفا و عُقلا اعتقاد دارند انسان سیری ناپذیر است. و در حکایات آمده که به شخصی گفتند : دنیا را به تو می‌دهیم. وی در پاسخ با لحنی آهنگین گفت: دست شما درد نکنه...چرا زحمت کشیدین؟...حالا که زحمت کشیدین...چرا بیش‌تر نیاوردین؟...

نقاره: سازی است از خانواده‌ی «طبل سانان» که با دو چوب لاغر مردنی نواخته می‌شود.

سبیل: به مویی گفته می‌شود که حد فاصل بالای لب تا جلوی درب ورودی بینی می‌روید. افراد زیادی از جماعت آقایان، از آن مانند فرزند خودشان نگه‌ داری می‌کنند، پرورشش می‌دهند و به اشکال گوناگون تزیینش می‌کنند. با وجود این‌که مساحت کمی از صورت را به خود اختصاص داده، لیکن وقتی به چهره‌ی بعضی‌ها نگاه می‌کنید فقط سبیل می‌بینید.

در این مورد علم روان‌شناسی و پزشکی (شاخه‌ی پوست، مو، زیبایی و جراحی پلاستیک) دست به دست هم داده و نظریه‌ی کارشناسی خود را این‌گونه اعلام کرده‌اند: آقایان در طول تاریخ وقتی دیدند که در برابر ریزش موی سر،کاری از دستشان ساخته نیست خودشان را به آن راه زدند (راه سبیلی) که یعنی ما موی سر برایمان مهم نیست، مهم موی سبیل است و این‌گونه وجدان خودشان را آسوده کردند. شما هم اگر اندکی دقت نمایید به رابطه‌ی مستقیم کچلی و سبیل قشنگی پی خواهید برد.

مفهوم ضرب المثل: پولدار هر کاری که دوست داشته باشد و اراده کند، می‌تواند انجام دهد.

که البته بعدش علم فیزیک در مقام دفاع از خودش برآمد و گفت: هر چه سبیل شاه زیبا، جادار و مطمئن باشد؛ یک جورهایی در حد المپیک و پارالمپیک؛ باز هم نمی‌شود حتی یکی از چوب‌های نقاره را روی آن جا داد چه رسد به آن یکی چوب و خود نقاره و در نهایت آدم پولدار که برود نقاره را به صدا درآورد. ناگفته نماند بعدها در این مورد حساس علم فیزیک ماده تبصره‌ای الحاق کرد و گفت: مگر این‌که آدم پولدار و نقاره‌‌اش«لی لی پوتی» باشند.

 

پاورقی:

در بالا به واژه‌ی «راه سبیلی» اشاره شد. همان‌طور که می‌دانید در زبان عربی «سبیل» یعنی راه. می‌بینید، حتی زبان عربی هم شهادت داده که«راه سبیلی» وجود خارجی دارد و خدای نکرده ما از خودمان حرف توی دهن تحقیقات پزشکی و روان‌شناسی نمی‌گذاریم.

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

تصویرگری: مهدی صادقی

کد خبر 229746
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز