سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نمایشگاه سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان از ۲۲ تا ۲۸ شهریور به همت شرکت فرهنگی - هنری دل‌آواز، در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

محمد رضا شجریان

به گزارش بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نمایشگاه شامل خانواده صراحی در 4 اندازه (شاه صراحی، صراحی باس، صراحی آلتو، صراحی سوپرانو)، خانواده شهرآشوب در 4 اندازه (شه‌بانگ، شه‌نواز، شهرآشوب آلتو، شهر آشوب سوپرانو)، سبو، دل و دل در 2 اندازه (دل و دل آلتو، دل و دل سوپرانو)، خانواده سازهای مضرابی (ساغر، باربد، کرشمه) و سنتورهای با ساختار جدید و تندر از ساخته‌های شجریان است و پیش از این در کنسرت‌هایی با حضور او درمقام خواننده روی صحنه رفته است.

محمدرضا شجریان در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت فرهنگی - هنری ‌دل‌آواز درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه ادامه همان نمایشگاهی است که در سال 1390 برگزار شد، با این تفاوت که سازها برای عرضه در دنیای موسیقی و سفارش تولید به نمایش در می‌آید.»

اولین نمایشگاه «سنتور‌ها و سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان» با ۱۴ ساز ابداعی و ۱۰ سنتور در اندازه‌های مختلف از ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال 90 در تالار بهار خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نمایشگاه سازهای شهرآشوب، صراحی، ساغر، کرشمه، سبو، تندر و 2 ساز جدید باربد و ارغنون به نمایش گذاشته شد. شجریان در مورد سازهای ابداعی خود و اصلاحات آنها پس از گذشت این مدت گفت: «این سازها در 2 سال گذشته در کنسرت‌ها نواخته شد و در این مدت روی سازها کار کردم تا کیفیت سازها و صدادهی سازها بالا برود.»

پیش از این محمدرضا شجریان با ارکستر بین‌المللی سازهای نوین در کانادا و امریکا و گروه شهناز در ایران، ترکیه و دبی کنسرت‌هایی اجرا کرده بود.

او درباره وارد شدن سازهای ابداعی به دنیای موسیقی ایرانی گفت: «سازهای ابداعی این قابلیت را دارد که در کنار سازهای سنتی قرار بگیرد. من بیش از 50 سال است که با موسیقی، خواننده، نوازنده و آهنگساز در ارتباط هستم و از سوی دیگر سلیقه مخاطب را می شناسم؛ به همین دلیل معتقدم که موسیقی ایران به سازهای جدید و صداهای تازه نیاز دارد.»

شجریان در ادامه با اشاره به شناخت خود از مقوله ساز، صدا و صدا دهی گفت: « در طول عمر حرفه‌ای هنری خود، دانش و تجربه کسب کردم و به این نتیجه رسیده‌ام که در موسیقی ایران به سازهایی نیاز است که نوازنده یا آهنگساز با آن راحت باشد و صداهای تازه خلق کند.»

او با اشاره به استقبال جوانان از سازهای ابداعی خود گفت: «موزیسین‌های جوان از سازهای ابداعی استقبال می‌کنند و هنرمندان قدیمی، به دلیل نگاهشان، در استفاده از این سازها با احتیاط برخورد می‌کنند. سازهای ابداعی برای نسل بعد است و آنها از این سازها که امکانات راحت‌تری در نوازندگی دارد، استفاده خواهند کرد.»

او در پایان تاکید کرد: «این سازها به‌تنهایی امکانات زیادی دارند، باید به صحنه بروند و نوازنده‌ها با آن کار کنند تا به مرور زمان به آن عادت کنند.»

دومین نمایشگاه سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان به همت شرکت دل‌آواز، با همیاری خانه موسیقی از 22 تا 28 شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 229717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز