همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران گفت: امام صادق(ع) بسیج فرهنگی دینی ایجاد کرد و استقلال فرهنگی دین را سامان داد. تا زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) این فرصت فراهم نشده بود که امامان در فضایی باز بتوانند به آموزشهای بایسته دینی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله احمد خاتمی در ویژه برنامه حلقه‌های توسل شبکه قرآن و معارف در سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) بسیج فرهنگی دینی ایجاد کرد و استقلال فرهنگی دین را سامان داد. تا زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) این فرصت فراهم نشده بود که امامان در فضایی باز بتوانند به آموزشهای بایسته دینی بپردازند.

وی افزود: آخرین تلاشها را امام صادق(ع) و امام باقر(ع) برای تبیین دین صورت دادند. پرسش این است که این کار عظیم چگونه شکل گرفت.

آیت الله احمد خاتمی تصریح کرد: اولین نکته را امام باقر(ع) و امام صادق با فرهنگ سازی برای بسیج دین سامان دادند. یعنی تفقه در دین و دین پژوهی را یک فریضه به حساب آوردند. مشکل جامعه امروز ما این است که تشنکی در خصوص دین پژوهی ایجاد نشده و این یک خطر است.

وی تأکید کرد: نکته دوم در بسیج فرهنگی امام صادق(ع) این بود که حضرت حوزه را به خانه ها برد. امام صادق(ع) همه اقشار را به عرصه آورد و شاگردان او از طیفها و مشاغل مختلف بودند. ما نیز برای گسترش مفاهیم دینی باید حوزه را به خانه ها ببریم.

خاتمی یادآور شد: نکته سوم این است که نهضت قلم را امام صادق(ع) به وجود آورد. تا 100 سال بعد از پیامبر(ص) نوشتن حدیث ممنوع بود.

وی تصریح کرد: نکته چهارم در بسیج فرهنگی امام صادق(ع) به راه انداختن تبلیغ چهره به چهره و مناظرات بود. امام صادق با بسیج مدبرانه فرهنگی تمام کار زمین مانده که دشمنان نگذاشته بودند در طول قرن انجام شود، انجام داد.

وی در پایان تصریح کرد: امام صادق وارد حوزه مبارزات حاد سیاسی نشد اما در عرصه مدیریت سیاسی فعال بود.

کد خبر 229669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز