شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

صاحب‌نظران معتقدند پس از آنکه حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد به عنوان مسئول هیأت ایرانی مذاکره‌کننده با آمریکا درباره مسائل عراق تعیین شد، بهتر می‌توان رویکرد ایران به مذاکرات آتی ایران و آمریکا در سطح سفیران را مورد بررسی قرار داد.

از سویی تأکید تهران بر انحصار موضوع مذاکرات به بحث عراق و عدم تلقی آن به عنوان فضایی برای طرح دیگر مباحث مرتبط با سیاست خارجی ایران، مقوله‌ای است که از ابتدای طرح موضوع مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق بر این رویداد سایه انداخته است.

از این رو در گفت‌وگو با 3 نفر  از نمایندگان مجلس سعی کردیم برآیند نظرات نمایندگان در خانه ملت درخصوص فرد تعیین شده به عنوان نماینده ایران در مذاکرات و چارچوب مذاکرات فردا را جویا شویم.

محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به  اینکه موضوع مذاکره با آمریکا و چارچوب و اصول حاکم بر آن را مقام معظم رهبری مشخص کردند گفت: تا زمانی که آمریکا از روحیه کنونی خود عدول نکند درخصوص مشکلات فی‌مابین با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد.

نماینده طرقبه و چناران ادامه داد: اما در مورد عراق با توجه به آنکه مردم عراق در تنگنای سختی هستند و روزانه بیش از 100 نفر کشته می‌شوند. از سویی آمریکا هم در عراق دچار سردرگمی شده و نمی‌تواند یا نمی‌خواهد امنیت آنها را تأمین کند، مذاکره مفید خواهد بود.

وی افزود: رهبران عراق همه بالاتفاق از ایران درخواست کرده‌اندکه در این زمینه با آمریکا مذاکره کند، به همین دلیل سیاست ایران در موضوع عراق این شده که برای مذاکره با آمریکا در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: این امر امتیاز دادن و عدول از مواضع قبلی نیست و هدف ما از مذاکره این است که می‌خواهیم عراق را از سلطه آمریکا نجات دهیم تا آزادانه درون خاک خود، به تعیین سرنوشت‌شان بپردازند. آمریکا برای نجات خودش هم بهتر است که خاک عراق را ترک کند و امنیت این کشور را به دست ملت و  مردم عراق بسپارد.

وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد آمریکا اهداف شیطانی از مذاکرات با ایران دنبال کند گفت: باید این گونه مسائل را به طور جدی مد نظر داشته باشیم. نماینده طرقبه گفت: برای گام اول مذاکره فکر می‌کنم انتخاب سفیر ما با نماینده آمریکا معقول باشد و حضور مقامات رده بالاتر را به مصلحت نمی‌دانم کما این‌که آنها هم افراد درجه یک خود را برای مذاکره نفرستاده‌اند.

معنای انتخاب کاظمی قمی

حمید رضا حاجی بابایی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم با بیان اینکه انتخاب کاظمی قمی به عنوان سفیر  و نماینده ایران در مذاکرات بدین معناست که ایران از حدود مذاکره درخصوص عراق خارج نخواهد شد گفت: این مذاکرات تنها برای تأمین امنیت  عراق شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد امنیت عراق نیاز به یک‌سری تمهیدات دارد که مهمترین آنها دادن اختیارات بیشتر به دولت عراق و خروج اشغالگران و همچنین عدم میدان دادن به بعثی‌ها و افراطیون می‌باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه آمریکا تنها با محدود کردن نیروهای خود می‌تواند به امنیت عراق کمک کند گفت: فکر نمی‌کنم این مذاکرات در کوتاه‌مدت موفق باشد و احتمالا آمریکا شیوه قبلی خود در وارد کردن اتهامات به ایران را ادامه می‌دهد که این امر هم حکایت‌کننده نگاه واقعی‌ آمریکا به ایران است.

وی افزود: نگاه ما در 27 سال اخیر نفی هرگونه مذاکره با آمریکا بوده اما در خصوص عراق ما وارد مذاکره خواهیم شد چرا که تکلیف اسلامی ما دفاع از ملت عراق است، از سوی دیگر آمریکا هم به کمک ایران نیاز دارد اما برای اینکه کمک ایران محقق شود باید اهدافی که در حمله نظامی به عراق دنبال می‌کرد را کنار بگذارد.

نماینده همدان با اشاره به اینکه این بار ما از موضع قدرت وارد مذاکره می‌شویم گفت: من حس نمی‌کنم آمریکا برای حل مشکل عراق وارد  مذاکره شود بلکه برای حل مشکل خودش و رفع محدودیت‌ها و فشار دموکرات‌ها وارد مذاکره با ایران شده است تا از این امر به عنوان برگ برنده نومحافظه‌کاران بهره ببرد.

بهترین انتخاب

الهام امین‌زاده دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: شخصی که به عنوان مذاکره ‌کننده در این گونه مذاکرات تعیین می‌شود خیلی تعیین کننده نیست و اگر خط مشی نظام و مواضع مذاکره به خوبی در داخل کشور تبیین شود، سفیر و نماینده ایران تنها بیان کننده دیپلماسی کشور است.

نماینده تهران ادامه داد: به نظر من بهترین گزینه ممکن برای انجام این مذاکره فرد تعیین شده یعنی کاظمی قمی است.

وی با اشاره به برخی مقایسه‌های انجام شده بین شرایط فعلی و شرایط مذاکرات الجزایر در اوایل انقلاب گفت: مذاکرات الجزایر شرایط خاصی داشته و تنها شباهت آن با شرایط فعلی این است که طرفین آن یعنی ایران و آمریکا مشترک هستند.

وی ادامه داد: دیپلمات‌های ما در سیاست خارجی 27 ساله اخیر ورزیده شده‌اند و امیدوارم نتیجه مذاکرات طوری نشود که بعدا آمریکایی‌ها بگویند ما به ایران گفتیم چنین و چنان کنند لذا بهتر است دیپلمات‌های ما با آمادگی کامل در مذاکرات حاضر شوند.

عضو فراکسیون زنان گفت: البته برخی از مسئولان عراقی که با مذاکرات مخالف هستند به این علت است که عمده مشکلات و بحران عراق را حضور اشغالگران می‌دانند و بر این باورند که مذاکره با اشغالگران برای ترک عراق  از وظایف سازمان‌های بین‌المللی است نه ایران.

کد خبر 22951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز