مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاره زحل که نام خود را از خدای کشاورزی رومی‌ها گرفته، ششمین سیاره در مدار خورشید و دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی پس از سیاره مشتری است

شگفتی‌های جواهر منظومه شمسی

به گزارش ایسنا، زحل مطمئنا یک سیاره سلطنتی است که با هزاران حلقه باریک زیبا در اطرافش به عنوان جواهرات آراسته شده و از آن به عنوان جواهر منظومه شمسی نام برده می‌شود.

 10 واقعیت جالب ناگفته در مورد سیاره زحل

- از آنجایی که سیاره زحل بیشتر از گاز ساخته شده و هلیوم در آن بیشترین سهم را دارد، انسان نمی‌تواند مانند زمین بر روی آن بایستد.

- حلقه‌های زحل، غول‌پیکر اما نازک هستند. جالب است بدانید که حلقه‌های اصلی این سیاره می‌توانند در فاصله بین زمین و ماه گسترده شوند اما ضخامت آنها کمتر از یک کیلومتر است.

- فقط حلقه‌های زحل هستند که با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی قابل مشاهده هستند.

- زحل از 53 قمر دارای اسم و 16 قمر احتمالی که در صف انتظار برای تائید بوده، برخوردار است.

- اولین فضاپیمایی که به سیاره زحل سفر کرده، پایونیر 11 بود که در سال 1973 پرتاب شده و در سال 1979 به زحل رسید.

- در حالی که یک روز زمینی 24 ساعت است، یک روز در زحل 10 ساعت و 39 دقیقه طول می‌کشد.

- سرعت گردش زحل در مدار خود 9977 کیلومتر بر ساعت بوده که باعث تحدب این سیاره در استوا و مسطح بودن قطب‌های آن شده است. می‌توان گفت که زحل مسطح‌ترین سیاره منظومه شمسی است.

- تیتان بزرگ‌ترین قمر مریخ و تنها قمری است که از جو قابل توجه با قطر 595 کیلومتر، 10 برابر ضخیم‌تر از جو زمین برخوردار است.

- از آنجایی که زحل نسبت به زمین از خورشید دورتر است، یک گردش آن به دور خورشید به اندازه 30 سال زمینی طول می‌کشد.

- زحل تنها چهار بار توسط فضاپیماهای پایونیر 11 در سال 1979، وویجر 1 در سال 1980، وویجر 2 در سال 1981 و کاسینی در سال 2004 مورد بازدید قرار گرفته است. جالب است بدانید که کاسینی به داخل مدار مریخ رفته و تصاویری از حلقه‌ها و قمرهای آن ثبت کرده بود.

کد خبر 229346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز