همشهری آنلاین: پرس تی‌وی با دکتر ویلمر لئون، استاد دانشگاه هاروارد درباره افزایش لفاظی‌های جنگ علیه سوریه گفت‌وگو کرده است. آنچه در پی می‌آید برگردان این گفت‌وگو است:

  • پرس تی‌ وی: استاد، وضع انسانی در سوریه بسیار وحشتناک است. منظورم این است که تا چه اندازه فکر می‌کنید سرنوشت این زنان و کودکانی که در اثر تجاوز نظامی احتمالی غرب به سوریه جان خود را از دست خواهند داد برای امریکا و متحدانش اهمیت دارد؟

لئون: صادقانه بگویم که اعتقادی ندارم که تاثیرات انسانی این تجاوز امریکایی و جنگ داخلی در سوریه به اندازه محافظت از اسراییل برای دولت ایالات متحده اهمیت داشته باشد.

  • و البته ما در اینجا دوباره بیانیه‌های وزارت امور خارجه امریکا را می‌شنویم که ابتدا سوریه را مورد انتقاد قرار می‌دهد و آن را به خاطر آن چه استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌خواند محکوم می ‌کند، منظورم این است همان امریکایی که از تسلیحات شیمیایی قبلا استفاده کرده است (این کار را می‌کند.) منظورم این است این تناقضات چگونه با یکدیگر جمع می‌شوند؟

خب، تنها راهی که این تناقضات با هم جمع شوند یا معنی دهند این است که رسانه‌های غربی این تناقضات را برجسته نکنند. در حال حاضر در امریکا در رسانه‌های جمعی هیچ اشاره‌ای در زمینه دست داشتن امریکا در تامین تسلیحات شیمیایی برای صدام حسین علیه کردها نمی‌شود، حتی درباره آن صحبتی نشده است. و شما واقعا در رسانه‌های جمعی امریکا هیچ کس از جو بایدن، معاون رییس جمهور سوال نمی‌کند که مدارکی نشان دهد دولت سوریه در پشت استفاده از این تسلیحات است کجاست؟

بازرسان سازمام ملل هنوز در محل در حال انجام تحقیقات خود هستند، گزارش آنها هنوز تهیه نشده است، به همین خاطر بایدن، معاون رییس جمهور فقز یک چیز می‌تواند بگوید، این که او می‌داند، اما با این حال او باید مدرک ارائه کند و یک نکته دیگر این که بایدن یا شاید کامرون بود که گفت دولت سوریه این تسلیحات را در اختیار دارد، آنها تنها کسانی هستند که این تسلیحات را دارند، اما او افرادی که از دولت به شبه نظامیان پیوستند را در نظر نمی‌گیرد. بنابراین کاملا این احتمال وجود دارد که عواملی که دولت را ترک کردند این تسلیحات را با خود برده باشند.

  • و همه این‌ها برای بشار اسد، رهبر سوریه چگونه خواهد بود؟

خب، در پایان روز، می‌دانید که این یک پرسشی است که پاسخ آن بسیار بسیار سخت است، کاش می‌‌توانستم پاسخ دهم. من فکر می‌کنم سوال واقعی این است که این موضوع برای مردم سوریه چگونه پایان خواهد یافت اگر روز پنجشنبه همانگونه که برنامه ریزی شده است امریکا اقدام به پرتاب موشک‌های کروز به سوریه کند، این برای مردم سوریه خوب نخواهد بود.

  • بنابراین شما تا چه اندازه سناریوی مدل عراق را در سوریه متصور هستید؟

خب، این نیز یک سوال بسیار مشکل برای پاسخ دادن است. من هنوز حتی نمی‌دانم دولت اوباما واقعا می‌داند چه اهدافی را برای حمله نیاز دارد و این که عواقب بلند مدت اقداماتش در واقع چه خواهند بود. و مشکل دیگری که دولت اوباما دارد مشکلی سیاسی است؛ چرا که من به طور جدی شک دارم دو سه یا چهار روز بمباران سوریه بتواند اسد را به زانو در آورد. اگر تا این لحظه اتفاق نیفتاده است شک دارم سه، چهار روز بمباران امریکایی‌ها این نتیجه را حاصل کند. و اگر سه، چهار روز بمباران نتواند آن نتیجه را حاصل کند گام بعدی چیست؟ جان مک کین با شدت بیشتری بر طبل مداخله بیشتر امریکا خواهد کوبید که من معتقدم این واقعا چیزی است که برخی شبه نظامیان خواستار آن هستند. آنها می‌خواهند امریکا وارد این کار شود؛ چرا که ورود آنها می‌تواند یک برگ برنده برای آنها باشد. بنابراین اگر دولت اواباما مراقب نیست، به راحتی وارد این مناقشه خواهند شد و دقیقا برای عوامل القاعده کار خواهند کرد.

  • و در مورد عراق، ما شاهد بودیم که امریکا و چند کشور دیگر به طور یکجانبه در تضاد با خواست شورای امنیت سازمان ملل اقدام کردند. آیا امریکا می‌خواهد این کار را دوباره انجام دهد؟ منظورم این است که بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل این کار را کند؟

من فکر می‌کنم امریکا قصد دارد بودن حمایت شورای امنیت این کار را کند.

  • اما این کار دوباره غیر قانونی است.

دقیقا. غیر قانونی خواهد بود. روسیه از آن حمایت نخواهد کرد، چین از آن حمایت نخواهد کرد، بنابراین فکر نمی‌کنم بدون روسیه و چین بتوانید مجوزی از شورای امنیت سازمان ملل به دست آورید و به همین خاطر امریکا قصد دارد آن را به طور غیر قانونی انجام دهد، با توجه به سابقه مداخلات غیر قانونی در کشوری دیگر و سابقه امریکا، ثابت شده است که نتایج چنین اقداماتی خوب نخواهد بود.

کد خبر 229039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز