گروه سیاسی: انتشار گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحولات برنامه هسته‌ای ایران پس از صدور قطعنامه 1747 شورای امنیت، واکنش‌های گوناگونی در محافل سیاسی داخلی و خارجی داشته‌است.

در این میان برخی کشورهای عضو گروه 1+5 خواستار افزایش فشارها بر ایران شده‌اند و برخی دیگر به رویکردی متفاوت‌تر نظر دارند.

در عین حال محمد البرادعی در کنفرانس خلع سلاح در لوکزامبورگ مدعی شد که ایران می‌تواند ظرف 3 تا 8 سال سلاح هسته‌ای تولید کند و همین موضوع نیز بر موضع‌گیری‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران تأثیرگذار بود.

افزایش فشارها

بر اساس خبری که ایسنا آنرا منتشر کرد، جورج بوش پس از انتشار گزارش البرادعی گفت: رهبران چین و روسیه ‌باید بفهمند که آنها و نیز جهان در صورتی که ایران اجازه یابد به کشورهای دارنده‌ سلاح هسته‌ای بپیوندد، رنج خواهند برد.

رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد که تمرد ایران به معنای آن است که اکنون زمان افزایش فشارها بر ایران است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز مدعی شد: هدف‌ ما این‌ است‌ که‌ ایران‌ را متقاعد کنیم‌ جاه‌ طلبی‌‌های‌ هسته‌ای‌ اش‌ فقط با انزوای‌ بین‌ المللی‌ ایران‌ و عزم‌ جامعه‌ جهانی‌ ‌در برخورد با آن‌‌ مواجه‌ خواهد شد‌

اروپا و تهدید ایران

در همین زمینه وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که اگر تهران غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، خواستار اعمال تحریم‌هایی جدید برضد ایران خواهد شد.

وزارت خارجه آلمان نیز به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، در پی انتشار گزارش البرادعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ریاست اتحادیه از ایران می‌خواهد به راهی که در پیش گرفته توجه کند و به درخواست‌های جامعه‌ بین‌المللی عمل نماید تا بتوان به برنامه‌ هسته‌ای صرفاً
غیر نظامی ایران، اعتماد پیدا کرد.

مخالفت باتحریم‌ها

میخائیل کامینین، سخنگوی وزیر خارجه روسیه نیز از ایران خواست راهبرد سازنده را در مناقشات هسته‌ای خود اتخاذ کرده و از سایر کشورها خواست با هدف ایجاد یک راهبرد متعادل به تلاشهای دیپلماتیک دست بزنند.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه  در کنفرانسی مطبوعاتی در لوکزامبورگ  اعلام کرد که روسیه حل سیاسی و دیپلماتیک برنامه‌ هسته‌ای ایران را خواستار است و سعی خواهد کرد که اوضاع مربوط به ایران به بن بست نرسد.

رویترز نیز به نقل از جیانک تو  سخنگوی وزارت خارجه‌ چین هم گزارش داد: پکن مطمئن است گزارش بازرسان سازمان ملل مبنی بر این که ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم به پیشرفت‌هایی دست یافته است بی‌طرفانه بوده است.

نشست 1+5 در پاریس

درهمین حال به گزارش خبرگزاری مهر، 5عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان با هدف بررسی موضوع هسته ای ایران و گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیتهای هسته ای تهران هفته آینده نشستی را احتمالا در پاریس برگزار می کنند.

تکرار ادعاها

از سوی دیگر  قرار بود 10 خرداد رئیس شرکت اتم استروی اکسپورت برای انجام گفت‌و‌گو با مقامات سازمان انرژی اتمی‌درباره‌ تکمیل ساخت نیروگاه بوشهر به ایران سفر کند، اما خبرگزاری نووستی به نقل از یک مقام روس اتم ادعا کرد که احتمالا این سفر به دلیل عدم پرداخت‌های مالی از سوی ایران در 5 ماه گذشته انجام نخواهد شد.[در همین ارتباط]

بازرسان آژانس در اصفهان

به گزارش ایرنا، محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت که‌بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون در حال بازرسی از تاسیسات اصفهان هستند.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در این‌باره گفت: بازرسی‌های آژانس براساس مقررات ان.پی.تی و موافقتنامه جامع پادمان در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: بازرسان آژانس پس‌از بازرسی از تأسیسات اصفهان، به نطنز خواهند رفت.

کد خبر 22895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز