همشهری آنلاین: وزیر خارجه سوریه طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد دولت این کشورخواهان آشکار شدن حقیقت درباره حادثه غوطه بوده و تمام همکاری لازم را در این باره ارائه می‌دهد.

Muallem

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین ولید معلم، وزیر خارجه رولت سوریه، در یک کنفرانس خبری به تشریح رویدادهای اخیر سوریه بالاخص اتهامات وارده درباره استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی پیرداخت.

ولید معلم گفت: منافع کشور ما ایجاب می‌کند حقیقت روشن شود و به همین منظور بازرسان فورا به غوطه شرقی رفتند. منافع سوریه در این امن نهفته است.

کمیته حقیقت یاب در دمشق است اما در ابتدا درخواست حرکت به سوی مواقع مشخصی را در غوطه شرقی مطرح نکرد.ائتلاف مخالفان مواضع چهارگانه ای که بازرسان به آن در غوطه شرقی وارد شدند را مشخص کردند.

ما توافق با نماینده سازمان ملل درباره اعزام بازرسان داشتیم آنها گفتند ما قصد حرکت به مناطقی که تحت کنترل مخالفان است داشتند.ما گفتیم در مناطق تحت کنترل دولت مشکلی نیست هنگامی که به منطقه تحت کنترل مخالفان وارد شدند هدف تیراندازی قرار گرفتند.بازرسان سه ساعت در مناطق مورد نظر بودند و سپس به هتل بازگشتند.

وی گفت: ما گفتیم که در مناطق تحت کنترل ما مشکلی برای آنها وجود ندارد. دولت سوریه مشکلی برای فعالیت بازرسان به وجود نیاورده است. مخالفان نتوانستند به بازرسی موقعیت جدید تحت کنترل مخالفان به سبب درگیری مخالفان داشته باشند.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: ما را متهم به تاخیر در فعالیت بازرسان می کنند در حالی که ما از ابتدا خواستار حضور این بازرسان بوده ایم.

المعلم گفت: من ادعای استفاده نیروهای سوری از تسلیحات شیمیایی را قویا تکذیب کردم. اگر ادله‌ای در اثبات این مدعا آنرا در برابر افکار عمومی مطرح کنند.

وی افزود: ما همواره آماده همه نوع کمک به کمیته حقیقت یاب بوده ایم. ما جنگ را رصد کنیم اگر بخواهند به بهانه سلاح شیمیایی انجام دهند این بهانه صادقانه نخواهد بود.

وزیر خارجه سوریه گفت: هر حمله به سوریه به نفع منافع اسرائیل است و جبهه النصره است

وی افزود: ارتش دستاوردهای چشمگیری در غوطه داشته است و هر اقدام نظامی تاثیری بر دستاوردهای میدانی در غوطه نخواهد داشت.

المعلم گفت: ما خطاب به سوری ها می گوییم که نهایت تلاش خود را برای حمایت از آنها به عمل می آوریم. دشمنان چه فکر می کنند؟ آیا می توانند میان مردم و دولت و ارتش فاصله بیندازند؟ هرگز موفق نخواهد شد.

وی بیان کرد: همه آنچه دولت باراک اوباما درباره حمله احتمالی ترویج می کند اکاذیب است.

المعلم گفت: اگر رهبران ترکیه به سبب حوادث مصر دچار اختلال شدند در باره سوریه این مشکل آنها دوچندان خواهد بود.

وزیر خارجه سوریه افزود: درباره نشست فرماندهان ارتش در اردن که رئیس ارتش رژیم صهیونیستی نیز در آن شرکت داشته باید بگویم که حمله به سوریه به نفع اردن و مردم آن نیست.

وی بیان کرد: ما اقدامی علیه اردن با توجه به علاقه ای که به ملت آن داریم انجام نخواهیم داد. امنیت اردن و سوریه به هم گره خورده است. ممکن است که نشست فرماندهان ارشد از قبل برنامه‌ریزی شده بود اما چرا در شرایط بحرانی کنونی برگزار شده است.

وزیر خارجه سوریه گفت: ما از ابتدا درباره نیات آمریکا درباره نشست ژنو شک داشتیم. ما همواره به روس‌ها گفته ایم که به شما اعتماد داریم اما به آمریکایی ها اعتمادی نداریم. آنها خواستار موفقیت نشست ژنو نیستند.

وی بیان کرد: درباره موضع روسیه باید بگویم روابط روسی و سوری تاریخی و به دوره های قبل بر می گردد و تاامروز ادامه داشت و در سطوح سیاسی هماهنگی کامل وجود دارد.

ما روابط اقتصادی با روسیه داریم و روسیه متعهد به اجرای قراردادهای نظامی است. روابط ما با روسیه محکم است. روسیه به همراه چین با وتوی خود در شورای امنیت مانع تحقق اهداف غربی ها شدند. ما با ایران نیز روابط محکمی داریم.

ما با ایران هماهنگی کامل داریم. ما و تهران در یک جبهه قرار داریم آنچه در سوریه و عراق جریان دارد اجرای سیاست ترسیم شده از سال 2009 برای رسیدن به ایران بوده است.

المعلم گفت:من اعتقادی به حمله نظامی به سوریه ندارم اما به هر حال ما با همه ابزار ممکن در صورت هر حمله دفاع می کنیم.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: اگر هدف توازن است خیالی است. غربی ها از سوی برخی کشورهای عربی حمایت مالی می شوند. علت حمله ایستادگی ما در بحران کنونی است.

وی افزود: هنگامی که از حمله نظامی سخن گفته می شود از نظر سیاسی هر حادثه ای ممکن است.

وزیر خارجه سوریه درباره نقش اتحادیه عرب در بحران سوریه به تمسخر گفت: من اتحادیه عربی نمی بینم.

وی گفت: حمله به سوریه به نفع اردن نیست. پایبندی اردن به عدم استفاده از اراضی اش ضد سوریه طبیعی است.

ولید المعلم بیان کرد: تجمع گسترده ای صرف نظر از محموله های سلاحی که برای مخالفان وارد می شود وجود دارد.

وی مجددا درباره روابط روسیه با سوریه اعلام کرد: آنچه برای ما مهم است روابط استراتژیک با روسیه است و از توسعه آن خرسند هستیم.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: دخالت نظامی تاثیری بر روند عملیات ارتش در غوطه نخواهد داشت.

المعلم گفت: نبرد در الغوطه مهم و پیشگیرانه و برای اطمینان ساکنان دمشق است.

وی افزود: ما از شورای امنیت چیزی مشاهده نکرده ایم و امیدی به آن نداریم و کشتار در حوه لاذقیه ثبت شده است و ما نامه نگاری های زیادی داشته ایم.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: ما ادله داریم که در زمان مناسب ارائه می دهیم به ویژه درباره الغوطه.مانع تراشی انگلیس و آمریکا سبب عدم اعزام کمیته بین المللی حقیقت یاب در خان العسل حلب شد.

وی افزود: سعودی ها حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست های سوری می کنند.

المعلم بیان کرد: مواضع ما مستقل است و اینگونه نیز باقی خواهد ماند.

وزیر خارجه سوریه گفت: میان ارتش ،مردم و رهبران سوریه همبستگی وجود دارد و هدف از بین بردن این وحدت است. سوریه مانند دیگر کشورها نیست و ادوات نظامی برای دفاع خود دارد. اگر مورد حمله قرار داریم از همه ابزار و وسایل استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 228804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز