جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: اولین سمینار سراسری پیشگیری و درمان اعتیاد که توسط انجمن پزشکان عمومی و از روز پنج‌شنبه سوم خرداد در تالار غرضی بیمارستان میلاد آغاز به کار کرده است، بر اجرای طرح ملی درمان معتادان تأکید کرد.

دکتر جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری در این مراسم   به سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت به‌طور کلی مقام معظم رهبری یازده سیاست اصلی کلیدی و راهگشا را ابلاغ نموده که در این میان می‌توان به مبارزه با عرضه، پیشگیری و درمان اشاره کرد.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری ادامه داد در بحث پیشگیری طرح‌های خوبی مدنظر است که با تنظیم آنها بحث پیشگیری در اولویت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که هماهنگی‌هایی با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، اداره‌جات، کارخانه‌ها و به‌خصوص صدا و سیما صورت گرفته که در این میان صدا و سیما بهترین همکاری را داشته است.

به گفته وی درمان معتاد اولویت اول سیاست‌گذاری است؛ به‌طوری که مبارزه با تقاضا در کار درمان شکل می‌گیرد و در این بخش نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی همچنین اعتبار اختصاص‌یافته به درمان در سال جاری را 20 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت اعتباری که برای درمان در نظر گرفته شده بود رقمی معادل 8/7 میلیارد تومان بود که با پی‌گیری‌های صورت‌گرفته خوشبختانه این میزان به 20 میلیارد تومان افزایش یافت.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرایی شدن طرح ملی درمان معتادان خبر داد و اظهار کرد، این طرح از روز سه‌شنبه آغاز شده و قرار است فرد معتاد پس از دستگیری در قرنطینه توسط متخصصان و روان‌شناسان مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس به مراکز درمانی اعزام گردد.

به گفته وی فرد معتاد صاحب شناسنامه تاریخ‌دار است و باید در زمان مشخص شده به مراکز مربوطه درمانی مراجعه نماید. در صورتی که فردی مخفی شود و مراجعه به مراکز نداشته باشد پلیس کار هدایت به سمت مراکز را انجام خواهد داد.

این در حالی است که گروهی که در مقابل درمان از خود مقاومت نشان دهند به اردوگاه‌های تعیین ‌شده در تهران و 9 شهر دیگر که از اول تیرماه سال جاری آماده می‌گردد انتقال می‌یابند، بنابراین هدف اصلی از این طرح صرفاً جلب معتادین به سمت مراکز درمانی است و هیچ‌گونه آزار و اذیتی در کار نمی‌باشد.

دکتر جهانی تصریح کرد، هم‌اکنون تعداد 293 مرکز درمانی در کشور موجود است که تا پایان امسال این میزان به 590 مرکز می‌رسد. همچنین در سازمان بهزیستی نیز هم‌اکنون 491 مرکز درمان وجود دارد و با اعتبار در نظر گرفته شده این تعداد به 777 مرکز افزایش خواهد یافت.

در ادامه مراسم دکتر حسن هویدا، رئیس انجمن پزشکان عمومی خاطرنشان کرد امروزه بحث اعتیاد به دلیل گسترشی که میان جوانان پیدا کرده از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که دشمنان سعی بر غیرفعال‌‌کردن قشر جوان در کشور دارند و این مساله بسیار نگران‌کننده است.

وی در ادامه افزود، بنابراین جامعه پزشکان شناخت، کنترل و درمان این بلای خانمانسوز را وظیفه اصلی خود می‌دانند تا از این طریق خدمات ارایه نمایند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی برگزاری این سمینار را گامی برای رسیدن به آگاهی‌های لازم در امر مبارزه با اعتیاد اعلام کرد و گفت، در این سمینار 3 روزه علاوه بر برپایی کارگاه‌ها، پانل‌هایی در روز آخر سمینار برگزار می‌شود تا از این طریق علاوه بر بررسی مشکلات موجود بتوانیم با کمک همکاران به یک توان و آگاهی در امر مبارزه با اعتیاد دسترسی یابیم.

وی گذراندن دوره‌های مبارزه با اعتیاد در دانشکده‌های پزشکی را یک امر ضروری دانست و گفت: متاسفانه در هیچ دانشگاهی و هیچ مقطعی واحدی تحت عنوان اعتیاد و مسایل مربوط به آن به چشم نمی‌خورد و امیدواریم در سال‌های آتی اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

همچنین دکتر مسعود مسلمی‌ فرد دبیر اجرایی اولین سمینار سراسری پیشگیری و درمان اعتیاد، ضمن اشاره به اهداف این سمینار خاطرنشان کرد این سمینار در راستای برنامه‌های علمی و صنفی جامعه پزشکان برگزار می‌شود که هدف آن ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت درمان معتادان، با کمک جامعه پزشکان در جهت سرعت بخشیدن به طرحی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام نموده است.

وی در ادامه افزود: بنابراین با توجه به توانمندی پزشکان عمومی قصد داریم این سمینارها را به صورت زنجیره‌ای برگزار کنیم تا پزشکان از این طریق مسلط به ترک اعتیاد به روش علمی گردند.

آماده باش مراکز بهزیستی برای پذیرش و درمان معتادان تزریقی

بهزیستی برای همکاری با نیروی انتظامی در اجرای طرح نجات (جمع آوری و درمان معتادان پرخطر)، در آماده باش کامل به سر می برد.

دکتر فرید براتی سده ضمن اعلام این خبر افزود: سازمان بهزیستی آمادگی کامل برای آغاز طرح نجات و همکاری با نیروی انتظامی را دارد و در حال حاضر 70 مرکز درمان سرپایی اعتیاد، چندین واحد بستری و درمانی، تشکلهای غیردولتی فعال در زمینه اعتیاد برای درمان و مراجعه معتادان در حالت آماده باش هستند.

سرپرست دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: تمامی معتادان پس از جمع آوری وارد سیستم درمانی بهزیستی شده و کارت درمان دریافت می کنند و هر 10 روز یک بار نیز کارت آنان تمدید خواهد شد.

وی از راه اندازی 3 شلتر و 5 کمپ برای نگهداری معتادان بی خانمان خبر داد و گفت: در صورتیکه معتادان جمع آوری شده نیاز به نگهداری  و مراقبت شبانه روزی داشته باشند به این مراکز با ظرفیت 550 نفر، منتقل می شوند.

براتی در خصوص هزینه درمان معتادان نیز تصریح کرد: معتادانی که از طریق طرح نجات جمع آوری و به مراکز بهزیستی منتقل شوند در صورتیکه خانواده ای نداشته و نتوانند هزینه های درمان را پرداخت کنند بهزیستی آنان را بصورت رایگان درمان می‌کند.

اولین سمینار سراسری پیشگیری و درمان اعتیاد که توسط انجمن پزشکان عمومی ایران از روز چهارشنبه 2 خردادماه در سالن غرضی بیمارستان میلاد آغاز شدتا روز جمعه چهارم خردادماه ادامه داشت.

کد خبر 22879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز