همشهری آنلاین: پادشاه عمان پس از دیدار با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، امروز (سه شنبه) با بدرقه رسمی وزیر امور خارجه، تهران را ترک کرد.

سلطان قابوس

به گزارش ایرنا، سلطان قابوس ظهر یکشنبه در صدر یک هیات عالی رتبه وارد تهران شده بود و در طول سفر سه روزه خود به تهران، با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.

سلطان قابوس بن سعید در فرودگاه مهر آباد مورد استقبال وزیر امور خارجه قرار گرفت و ساعتی بعد در مجموعه فرهنگی سعد آباد، رییس جمهوری از وی استقبال کرد.

عصر همان روز، دور نخست مذاکرات با پادشاه عمان و هیات همراهش آغاز شد که در این مذاکرات، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری حضور داشتند.

رییس‌جمهوری در این مذاکرات با بیان اینکه جایگاه عمان در عرصه همکاری های منطقه ای ممتاز است، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است روابط خود را با کشور دوست و برادر عمان در بخش های مختلف به ویژه تجاری، اقتصادی تحکیم بخشد.

روحانی همچنین از تلاش های پادشاه عمان برای ارتقای هر چه بیشتر روابط دو جانبه در عرصه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی ابراز خوشحالی کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار سلطان قابوس پادشاه عمان و هیأت همراه با اشاره به روابط دوستانه و گرم ایران و عمان و سابقه خوبی که از کشور و دولت عمان در ذهن ملت ایران وجود دارد، تأکید کردند: زمینه های متعددی برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در حوزه های مختلف بویژه در بخش گاز وجود دارد.

دیدار با وزیران امور خارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از دیگر برنامه های پادشاه عمان در ایران بود. علاوه بر آن، وزیران امور خارجه و نفت با همتایان عمانی خود نیز دیدار و گفت و گو کردند.

این دیدارها منجر به امضای یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز شد که براساس آن دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود.

تاکید بر اهمیت موافقتنامه ترانزیت چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای حل و فصل بحران ها، محور عمده این دور از سفر پادشاه عمان به ایران را تشکیل داده بود.

کد خبر 228773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز