یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نورمحمد درپور، خنیاگر،راوی و نوازنده دوتار سال ۱۳۱۱در روستای "سرخ سرا" از توابع "باخرز" منطقه تربت جام و روستای یادگار، دیده به جهان گشود.

  او آموزش دوتار و روایت‌های حماسی و تغزلی موسیقی منطقه خراسان را نزد اساتید نامی منطقه حاج جهـانگیـر خان، حاج مـرتضی پـری؛ حاج عبدالحمید رسولی؛ ملا داد خدا کبودانی و ملا یاسین مریدار آموخت و وسبک‌های خوانندگی حلقه ذکر را از خلیفه ملا سلـطان، ملا پایند بلوچ و... فراگرفت.

مثنوی خوانی رانیز بزرگانی همچـون ملا مقـری و آخوند ملا مخـتار و غزل خوانی را از مولاداد هزاره پل بندی و حاج لطف الله هزاره آموخت.

درپور همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنواره­‌های آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازنده‌ای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد.

اجرای او در جشنواره موسیقی مقدس برلین در سال 2002 که به همراه محمدرضا درویشی و فرید سلمانیان در جشنواره حضور یافته بودند تماشاگران را سخت تحت تاثیر قرار داد.

او از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان است که گنجینه‌ای از نغمه­‌های شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه دارد و می‌توان او را نماد موسیقی عرفانی منطقه تربت جام و خراسان به شمار آورد که در روایت‌هایش همه گاه از شعر شاعران و عارفان نامی این منطقه استفاده کرده است که از جمله آنها می توان به  شاعران وعارفانی چون حاج قاضی جلال الدین فقهی سلجوقی، ملا عبدالرئوف مجیدی  شیخ احمد جامی، مولاناعبدالرحمن جامی اشاره کرد.

آلبوم موسیقی تربت جام که او با همراهی ذوالفقار عسگری پور برخی از مقام­های این منطقه همانند : هزارگی، جمشیدی،وفای ،مهربانی نیست، صمدا، جان زمان، دو بیتی، الله مدد، مشق پلتان، اشتر خجو، نوایی، سه چکه در آن نواخته و خوانده از جمله کارهای کلاسیک مرتبط با این سبک نوازندگی و خوانندگی در موسیقی تربت جام به شمار می‌رود که از او در بازار موسیقی موجود است.

 درپور طی سفر به کشورهای آلمان و هلـند توانست موسیـقی عرفـانی تربت جـام را به خوبی به جهانیـان معرفی کند. از درپور آلبومی تحقیـقاتی نیز درباره موسیقی خراسان منتشر شده است.

اوآثاری را نیز در واحد موسیقی مرکز خراسان رضوی اجرا کرده است که از آنجمله می­توان به مقام­های « خالق یکتا » ، «صـمدا » و « حکایت احمد جامی » و... اشاره کرد.

 اجرای تصویری "غزل کوچه باغی - باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند" از جمله کارهای شناخته شده نورمحمد درپور به شمار می­‌رود.

درپور در سال 85 به عنوان یکی از 4 استاد برجسته موسیقی نواحی به حج اعزام شد و در سن 81 سالگی به بیماری دچار شد و تحت درمان و شیمی درمانی قرار گرفت.

کد خبر 228527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز