گروه بورس: سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تا پایان مردادماه ۹هزار و ۲۱۶میلیارد تومان سکه در بازار معاملات آتی بورس‌کالا خریدند، این آمار نشان می‌دهد امسال سرمایه‌گذاران تمایل دارند دارایی‌های خود را در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.

بورس

به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد برخلاف سال گذشته بخش زیادی از نقدینگی به سمت بورس تهران سرازیر شده و میزان سهام خریداری شده در بورس تهران بیشتر از سکه خریداری شده در معاملات آتی بورس کالا بوده است.رشد قیمت سکه طلا در سال گذشته منجرشد بخش زیادی از سرمایه‌گذاران به سمت معاملات آتی سکه در بورس کالا هجوم ببرند به همین دلیل ارزش معاملات سکه در بورس کالا به نحو محسوسی رشد کرد؛ به‌طوری‌که ارزش کل معاملات آتی سکه در 12 ماه سال گذشته بیش از کل معاملات انجام شده در بورس تهران بود. سرمایه‌گذاران در 12 ماه سال گذشته 36هزار و 200میلیارد تومان سکه در معاملات آتی بورس کالا خریداری کردند درحالی‌که ارزش کل معاملات بورس تهران در همین دوره 25هزار و 700میلیارد تومان بود. این آمار نشان می‌دهد که بخش زیاد از نقدینگی در سال گذشته در معاملات آتی سکه بورس کالا سرمایه‌گذاری شد.

اما آمارهای 5 ماه نخست سال‌جاری نشان از تغییر ذائقه سهامداران دارد، این اطلاعات نشان می‌دهد برخلاف سال گذشته سرمایه‌گذاران در سال‌جاری بیشتر دارایی‌های مالی خود را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا در بازار نقد و آتی سکه. آمار‌ها بیانگر آن است که سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 42هزارو193 میلیارد تومان سهام در بورس خریداری کرده‌اند درحالی‌که ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس کالا بالغ بر 9هزارو 216میلیارد تومان بوده است. با توجه به رکود بازار‌های مسکن، طلا و ارز کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند امسال نقدینگی موجود در کشور که معادل 480هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود بیشتر در بورس سرمایه‌گذاری شود تا در بازار‌های سنتی دیگر.

کد خبر 228361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز