گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با وجود کاهش نسبی نرخ دلار و رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی نه‌تنها انتظار مردم برای کاهش قیمت این محصولات محقق نشده بلکه وارد‌کنندگان و تولید داخلی نسبت به افزایش ۱۵تا ۲۵درصدی قیمت این محصولات از ابتدای امسال اقدام کرده‌اند.

به گزارش همشهری، مسئولان اتحادیه‌های صنفی و تولید‌کنندگان لوازم خانگی که قبلا افزایش قیمت این محصولات را متاثر از افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات قلمداد می‌کردند به‌رغم کاهش نسبی نرخ دلار طی 2‌ماه گذشته با عرضه قطره چکانی این محصولات و افزایش نسبی قیمت‌ها زمینه تشدید رکود تورمی حاکم بر بازار را فراهم کرده‌اند.

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع لوازم خانگی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی سطح شهر حاکی از افزایش حداقل 15درصدی قیمت لوازم خانگی تولید داخل و رشد 25درصدی قیمت محصولات وارداتی است .این در حالی است که بسیاری از فروشندگان این محصولات از رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی گلایه‌مند بوده و تداوم این روند را موجب زیان بیشتر و تعطیلی مراکز عرضه قلمداد می‌کنند. فروشندگان در حالی از افزایش رسمی قیمت لوازم خانگی تولید داخل و وارداتی توسط نمایندگی‌های فروش خبر می‌دهند که سازمان حمایت از ابتدای امسال هیچ مجوزی برای افزایش قیمت این محصولات صادر نکرده است.

این در حالی است که طی 4‌ماه گذشته قیمت انواع یخچال فریزر داخلی با افزایش حداقل 600هزار تومانی و نوع وارداتی آن با رشد 1.5تا بیش از 2میلیون تومانی همراه بوده است. همچنین قیمت انواع ماشین لباسشویی، جاروبرقی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، چرخ‌گوشت، یخچال و فریزر، کولر گازی و... افزایش 10تا بیش از 20درصدی را تجربه کرده و حتی نرخ انواع کولرهای آبی تولید داخل نیز که وابستگی چندانی به قطعات وارداتی ندارند 10تا 15درصد افزایش یافته است.

برچسب شبنم

با وجود افزایش قیمت‌ها، انواع لوازم خانگی وارداتی با برچسب طرح شبنم در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌شود. این در حالی است که برخی وارد‌کنندگان قرار گرفتن لوازم خانگی در اولویت 10کالایی و ممنوعیت ثبت سفارش آن را عامل افزایش قیمت قلمداد کرده و معتقدند کالاهایی که اکنون در بازار عرضه می‌شود در سال گذشته ثبت سفارش و وارد شده و با دریافت بارکد طرح شبنم در بازار عرضه می‌شود. از سوی دیگر، تولید‌کنندگان داخلی لوازم خانگی با استناد به افزایش قیمت تمام‌شده مواداولیه و قطعات، نوسان نرخ ارز را عامل رشد نسبی قیمت‌ها قلمداد کرده و معتقدند کاهش اندک اخیر نرخ دلار چندان در کاهش هزینه تمام‌شده تولید این محصولات تأثیر‌گذار نبوده و با توجه به سخت‌تر شدن فرایند تأمین مواداولیه و قطعات امکان کاهش قیمت این محصولات وجود ندارد.

کد خبر 228213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز