جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

گروه بورس: آمار‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که همه بازارهای سنتی سرمایه‌گذاری در رکود به‌سرمی‌برند، سهامداران بورس تهران توانسته‌اند در ۵‌ماه نخست سال به‌طور میانگین ۵۶درصد سود به‌دست بیاورند.

بورس

در شرایطی که بازارهای طلا، مسکن و ارز در رکود بی‌سابقه‌ای به‌سرمی‌برند تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که سهامداران توانسته‌اند گوی سبقت را از سایر سرمایه‌گذاران بربایند و بیشترین سود را در میان بازارهای رقیب که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران به‌طور سنتی در آن بازار‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردند، به‌دست بیاورند. این اطلاعات در عین حال نشان می‌دهد که بخش زیادی از نقدینگی در طول ماه‌های گذشته به سمت بورس تهران روانه شده، چرا که ارزش معاملات بورس تهران روزبه‌روز در حال افزایش است.

آمارهای رسمی بورس تهران نشان می‌دهد که با وجود نزول اندک شاخص بورس در هفته گذشته، این شاخص از ابتدای سال تاکنون 56درصد رشد کرده است. این شاخص که با درنظر گرفتن میزان رشد قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین سود تقسیم شده در مجامع عمومی محاسبه می‌شود، بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است. به این ترتیب میزان رشد شاخص از ابتدای سال تاکنون نشان‌دهنده آن است که سهامداران در طول 5‌ماه 56درصد سود کرده‌اند.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 42هزارو193میلیارد تومان سهام را در بورس خریداری کرده‌اند که این میزان بالاتر از کل سهام دادوستد شده در 12ماهه سال91 است. سهامداران در سال گذشته در مجموع 25هزارو700میلیارد تومان در طول 12‌ماه دادوستد کرده بودند. این آمار نشان می‌دهد که میزان ورود نقدینگی به بورس تهران به نحو چشمگیری افزایش یافته و منجر به رشد گردش معاملات بورس تهران - که از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه یافتگی بورس‌هاست - شده است.

همگام با رشد شاخص‌های بورس تهران ارزش کل بورس تهران هم در این دوره افزایش یافته و در پایان هفته گذشته همزمان با ورود شرکت همراه اول به بورس تهران، ارزش کل بور س به 292هزار میلیارد تومان رسید. شرکت همراه اول سه‌شنبه هفته گذشته 8هزارو500میلیارد تومان در بورس قیمت‌گذاری شد.

کد خبر 228192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز