جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

اصغر بادپر: ۱.کسی هست که برای عبور از خیابان راهش را دور کند تا از محل خط‌کشی ویژه‌ی عابر پیاده بگذرد؟

راه رفتن روی خط

اگر هست من کلاهم را به احترامش برمی‌دارم. چون او به زیبایی بصری شهر هم کمک کرده است به این‌که وقتی از پنجره‌ی ساختمانی بلند، بیرون را نگاه می‌کنیم در هر جای خیابان، این نقطه‌های سیاه را نبینیم که لابه‌لای ماشین ها در حرکتند. به این که چهره‌ی شهر این‌قدر شبیه کشورهای عقب‌مانده نشود.

اگر چنین کسی بین خوانندگان دوچرخه هست برای ما بنویسد که چرا این زحمت را به جان می‌خرد و چرا او مثل خیلی‌های دیگر رفتار نمی‌کند و چه‌طور توانسته این عادت را در خودش شکل بدهد؟

2. براساس ماده‌ی 333 قانون مجازات‌های اسلامی، اگر خودرویی با سرعت مطمئن در شهر حرکت کند و نقص فنی هم نداشته باشد و با عابر پیاده‌ای در محل غیرخط‌کشی شده برخورد کند، عابر مقصر شناخته می‌شود. از سوی دیگر در ماده‌ی هشت قانون نحوه‌ی رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی (مصوب سال ‌ ‌‌1350) آمده: درصورتی‌که عابرپیاده در عبور از سواره‌‌‌رو و معابر و خیابان‌ها جز از نقاطی که‌ خط‌کشی شده و مخصوص عبور عابرپیاده است عبور کند، متخلف شناخته می‌شود و مکلف به پرداخت جریمه‌ی مقرر در آیین‌‌نامه‌ است. بر اساس ماده‌ی 171 قانون جرایم رانندگی، عبور غیرمجاز عابرپیاده از محل سواره‌رو و هم‌چنین در طول راه‌هایی که دارای پیاده رو است، 30 هزار ریال جریمه دارد.

3. پس موضوع جریمه‌ی عابران پیاده، پیشینه‌ای 40 ساله دارد، اما چون تاکنون اجرایی نشده است مسئولان امیدوارند شاید با اجرای قانون جدید پس از چهار دهه انتظار، عابران پیاده را هم به رعایت قوانین و مقررات وادارکنند.

از سال 1388 شروع شد و بالأخره در سال 1390 اعلام شد که براساس قانون جدید جرایم رانندگی اگر هنگام وقوع تصادف عابرپیاده با خودرو، راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کرده باشد، اما عابرپیاده به‌رغم بودن محل خط کشی یا پل عابرپیاده به جای عبور از این دو محل از عرض خیابان یا بزرگراه عبور کرده باشد، قطعاً دیگر راننده در وقوع تصادف مقصر شناخته نمی‌شود. در سال 1391 قرار شد برای عابران پیاده‌ی متخلف، قبض جریمه صادر شود و... کسی تا به حال جریمه شده است.

4. بازی رایانه‌ای «جی‌تی‌ای» (GTA) خشن و ممنوع است. در این بازی شخصیت اصلی بازی می‌تواند سوار بر ماشین، عابران پیاده را زیر بگیرد و امتیاز جمع‌آوری کند.

چند وقت پیش، رئیس مرکز فوریت‌ها و حوادث کشور، گفته بود که 28 درصد موارد مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور، مربوط به عابران پیاده است. این آمار در دنیا 22 درصد است.

پس فقط برای زیبایی بصری شهر نیست که می‌گوییم، برای حفظ جان شهروندان هم هست. تعداد عابران پیاده که در ایران جان خود را به‌خاطر رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی از دست می‌دهند کم نیست.

وقتی داریم از خیابان رد می‌شویم یادمان باشد که بعضی ها در تهران به شیوه‌ی رانندگان بازی جی‌تی‌‌ای رانندگی می کنند.

5. کاش یک روز که داریم سر به هوا راه می‌رویم، یک پلیس جلوی مارا بگیرد و جریمه‌مان کند مثل کشورهایی که جریمه‌های 25 دلاری و بیش‌تر برای عابران پیاده دارند.

در این صورت ما هم مثل آن‌ها عادت می‌کنیم تا همه‌‌ی قوانین مربوط به عابران پیاده را رعایت کنیم. تعجب نکنید خیلی از همین ماشین‌هایی که پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند تا چند سال پیش تصورش را نمی‌کردند که چراغ قرمز را رد نکنند و 120 ثانیه پشت چراغ قرمز و خط عابر پیاده بایستند!

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۱

عکس: محمود اعتمادی

کد خبر 228169
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز