گروه ادب و هنر: خبر اکران فیلم مستندی پیرامون زندگی و مرگ الکساندر لیتوننیکو جاسوس سابق کا.گ.ب که در لندن درگذشت و همچنین ایجاد مرکزی جدید توسط مارتین اسکورسیزی برای نجات نسخه‌های اصلی فیلم‌های قدیمی و کمیاب مهمترین رخدادها در جشنواره کن بود.

در حالی که فیلم شورشی؛ پرونده لیتوننیکو جایی در برنامه اکران جشنواره بین‌المللی فیلم کن نداشت، مسئولان این جشنواره در اقدامی کم‌سابقه خبر از نمایش آن در روز شنبه دادند.

این فیلم مستند که به بررسی 4 سال پایانی این جاسوس روسی می‌پردازد توسط آندری نکراسوف، دوست قدیمی لیتوننیکو و اولما کونسکایا کارگردانی شده است. این دو در کنفرانس مطبوعاتی پس از اکران فیلم در کنار مارینا لیتونینکو (همسر الکساندر) حضور خواهند یافت.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که مسئولان جشنواره نسخه‌ای از فیلم را چند روز قبل از شروع جشنواره، تقاضا کردند ولی تصمیم گرفتند در صورت توافق کلی دولت فرانسه زمان نمایش آن را در اواسط جشنواره اعلام کنند. از سوی دیگر محتوای سیاسی فیلم و حضور2 فیلم روسی باعث ایجاد حساسیت‌هایی شده بود. لیتونینکو در نوامبر سال گذشته بر اثر آلودگی به پلوتونیوم 210 در بیمارستانی در لندن درگذشت.

نکراسوف در مورد این فیلم به خبرنگاران گفت: ساخت این فیلم ادای دین شخصی و راهی برای کاستن از شوک از دست دادن یک دوست خوب در مقابل چشمانم بود.

از طرفی مارتین اسکورسیزی، سازنده فیلمهایی چون راننده تاکسی و گاو خشمگین اعلام کرد که قصد تأسیس بنیادی را با هدف یافتن و بهبود گنجینه‌های قدیمی سینما را دارد و در این راه از سوی یک کمیته بین‌المللی مشاوران با حضور آلخاندرو ایناریتو، گیلرمو دل تورو، استفن فریزر ، دونگ کاروای و عباس کیارستمی حمایت می‌شود.

اسکورسیزی که در سال 1976 جایزه نخل طلایی کن را برای فیلم راننده تاکسی دریافت کرد، تأسیس این بنیاد را یک «رؤیای محقق شده» خواند. ایده تأسیس این مرکز از وجود یک بنیاد مشابه در آمریکا نشأت می‌گرفت که به‌طور مشترک توسط اسکورسیزی و کارگردانهایی چون کلینت ایستوود، رابرت آلتمن، سیدنی پولاک، و وودی آلن و استیون اسپیلبرگ اداره می‌شد. اما با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته حدود 90 درصد از فیلمهای عصر صامت و پنجاه درصد فیلمهای قبل از دهه 1950 از بین رفته‌اند.

اکران 2 فیلم تجاری رویین‌تن از کوئنتین تارانتینو و 13 یار اوشن از استیون سادربرگ در بخشهای مختلف جشنواره نیز موردتوجه علاقه‌مندان فیلمهای تجاری و پر ستاره در جشنواره قرار گرفت هرچند که منتقدان حضور پرتعداد ستارگانی چون برادپیت، جورج کلونی و مت دیمون در فیلم سادربرگ را تنها دلیل استقبال احتمالی تماشاگران فیلم در نقاط مختلف جهان دانستند و آن را ضعیف‌تر از2 قسمت قبلی ارزیابی کردند. امروز هم در بخش مسابقه فیلم الکساندرا از الکساندر سوکورف روسی و آفتاب پنهان از لی‌چانگ دونگ کره‌ای به نمایش درمی‌آید.

اکران پرسپولیس

انیمیشن فرانسوی پرسپولیس ساخته مرجانه ساتراپی که فضای سیاه و سفید آن علیه ایران است نیز امروز در کن به نمایش درآمد. ساتراپی درباره این فیلم گفته که به هیچ‌وجه سیاسی نیست و تنها درباره خانواده او و اهمیت دادن به آن است. او درباره استفاده از فضای سیاه و سفید فیلم هم اظهار کرده که داستان پرسپولیس جهانی است و به‌نظرم این‌گونه راحت‌تر می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد.

 اما سابقه سیاسی سازنده فیلم که آن را بر اساس کتاب مصوری از خود ساخته، برای این اثر،  بازتاب‌های منفی در داخل کشور داشته و با محکومیت رسمی محافل سینمایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی مواجه شده است و این فیلم بیشتر اقدامی سیاسی محسوب شده تا اثری سینمایی و هنری.

کد خبر 22799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز