گروه بورس: مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تازه‌ترین جزئیات مربوط به شفاف‌سازی‌ سهام پالایشگاه‌ها را اعلام کرد.

بورس

امیرحمزه مالمیردر گفت‌وگو با همشهری درباره روند توقف و بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها که این روز‌ها بازتاب‌های متفاوتی در بازار سرمایه داشته است توضیح داد: اطلاعات موجود دریافتی از شرکت‌های پالایشی و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به بازار منعکس شده و شفاف‌سازی در همین راستا انجام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر سازمان بورس اطلاعات ارائه شده از سوی این شرکت‌ها که به تازگی منتشر شده به‌معنای شفاف‌سازی‌ کامل سهام این شرکت‌هاست گفت: شفاف‌سازی‌ منعکس شده براساس اطلاعات موجود بوده و از آنجا که مشخص نیست اختلافات شرکت‌های پالایشی و شرکت پالایش و پخش به چه صورتی حل و فصل می‌شود، بنابر این شفاف‌سازی‌ کامل پس از رفع اختلاف‌ها و مشخص شدن اثرات تصمیمات مربوطه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است که پالایشگاه‌ها باید تفاوت نرخ ارز مبادلاتی با نرخ مرجع را درخصوص محصولاتی که در سال 92به فروش می‌رسانند و این تولیدات از محل خوراک دریافتی در سال 91بوده است را به‌عنوان درآمد شناسایی نکنند.

وی گفت: به همین منظوربرخی پالایشگاه‌ها در پیش‌بینی‌های خود ذخیره درنظر گرفته‌اند و برخی دیگر بدون درنظر گرفتن اثرات این تصمیم پیش‌بینی خود را ارائه کرده‌اند بنابر این درصورت رفع اختلاف به نفع پالایشگاه‌ها، شرکت‌هایی که ذخیره درنظر گرفته‌اند با اثرمثبتی در سودشان مواجه می‌شوند و برای شرکت‌هایی که ذخیره لحاظ نکرده‌اند اثر خنثی خواهد داشت. وی درباره اینکه اگر این توافق به نفع پالایشگاه‌ها نباشد سهام این شرکت‌ها با چه اثری مواجه می‌شود گفت: درصورتی که نتایج این نشست به نفع پالایش و پخش تصمیم‌گیری شود شرکت‌هایی که ذخیره از این بابت لحاظ نکرده باشند پیش‌بینی عملکردشان با تعدیل منفی روبه‌رو خواهد شد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس ادامه داد: قرار است مدیران این شرکت‌ها در نشستی با شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در مورد قیمت خوراک تصمیم‌گیری کنند، طبیعی است هرگونه توافقی در مورد نحوه تعیین قیمت خوراک به نرخ ارز مبادله‌ای یا ارز مرجع می‌تواند سود شرکت‌های این گروه را تحت‌تأثیر قرار دهد. وی در ادامه تأکید کرد: به‌نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت تصمیم‌گیری در این‌باره انجام شود. مالمیر تصریح کرد:سازمان بورس از شرکت‌های پالایشی درخواست کرده که اظهارنظر حسابرس نسبت به پیش‌بینی خود را در اسرع وقت به‌نحوی که مقبول و یا حداقل مشروط باشد دریافت و ارائه کنند تا با تکیه بر اظهارنظر حسابرس مقدمات بازگشایی نمادهای معاملاتی آنان فراهم شود.

کد خبر 227886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز