همشهری آنلاین: گروهی از بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل برای آغاز تحقیقات خود درباره اتهامات مربوط به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه وارد دمشق شده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، گروهی ۲۰ نفره از سازمان ملل که آکه سلستورم، کارشناس امور مربوط به تسلیحات از سوئد و آنگلا کین، نماینده ارشد سازمان ملل در امور خلع سلاح رهبری آن را بر عهده دارند روز یکشنبه (۲۷ مرداد) وارد دمشق شدند.

این گروه قرار است در طول این ماموریت که انتظار می‌رود ۲ هفته به طول بیانجامد، منطقه خان العسل در نزدیکی حلب را جست‌وجو کند. همچنین قرار است که دو مکان دیگر نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

ورود این کارشناسان تنها چند روز پس از آن بود که وزارت خارجه سوریه اعلام کرد کاملا با گروه بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل همکاری خواهد کرد.

سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دبیر کل بر این باور است که یک مکانیزم موثر برای بررسی تمامی اتهامات مربوط به استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌تواند نقش مهمی در ممانعت از به کار گیری آنها ایفا کند.»

قرار است این گروه درباره استفاده از گاز سارین و دیگر گازهای اعصاب سمی تحقیق کند.

خبرگزاری رویترز در تاریخ ۱۶ اوت به نقل از یک منبع ناشناس گزارش کرد که این تیم بازرسانی از سازمان منع سلاح شیمیایی را شامل می‌شود.

دمشق و شبه‌نظامیان تحت حمایت خارج که برای سرنگونی دولت بشار اسد می‌جنگند یکدیگر را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده‌اند.

واشنگتن و هم‌پیمانان آن از جمله امریکا و فرانسه نیز دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده‌اند.

سوریه ضمن رد این اتهامات گفته است که تکفیری‌ها در چندین منطقه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند که از جمله آن می‌توان حمله به منطقه خان العسل در استان حلب در تاریخ ۱۹ مارس را نام برد که طی آن ده‌ها تن جان سپردند.

این در حالی است یک تیم بررسی روس اخیرا افشا کرد که شبه نظامیان در ماه مارس در منطقه خان العسل از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند.

ناآرامی‌های خونین سوریه از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه حمایت می‌کنند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۳ مرداد (۲۵ ژوئن) گفت بیش از ۱۰۰ هزار تن از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور کشته و هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به تازگی گفته است این کشور «با مشتی آهنین»در برابر تروریسم پاسخ خواهد داد.

کد خبر 227577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز