شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک وسیله جدید که با جراحی در نزدیکی نخاع کاشته می‌شود، می‌تواند باعث تسکین بیماران مبتلا به درد شدیدی شود که داروهای سایر درمان‌ها آن را تخفیف نداده است، و در عین حال مشکلی برای استفاده از ام آر آی در این بیماران ایجاد نمی‌کند.

SureScan

به گزارش لایو ساینس پزشکان سال‌هاست که از کاشتن این وسائل تحریک‌کننده نخاع برای درمان بیماران استفاده می‌کنند، اما وسیله جدید یک خصوصیت منحصر به فرد دارد- بر خلاف اغلب وسائل فلزی، از بیماران دارای این ایمپلنت می‌توان در صورت لزوم با ام آر آی تصویربرداری کرد (شیوه‌ تشخیصی که استفاده از آن در بیماران مبتلا به دردهای ناتوان‌کننده ناشایع نیست).

هفته گذشته پس از تایید این وسیله بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا این وسیله برای اولین بار این وسیله در جراحی که در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، در بدن یک بیمار قرار داده شد.

جراحان اعصاب، دکتر علی رضایی و دکتر میلیند دگونکار در 5 اوت این جراحی را بر روی یک بیمار 78 ساله انجام دادند که مبتلا به درد شدید پا بود.

دکتر رضایی درباره این عمل گفت: "با استفاده از این سیستم جدید دیگر ام آر آی خطری برای بیمار ندارد؛ مدت‌هاست که ما در انتظار چنین پیشرفتی بوده‌‌ایم."

این جراحان این وسیله درست در خارج طناب نخاعی در بدن بیمار کاشتند، و این وسیله با فرستادن ضربان‌های الکتریکی مانع از فرستاده شدن پیام‌های درد از نخاع به مغز می‌شود. بیمار به جای احساس درد، در منطقه درگیر بدن احساس سوزن سوزن شدن ناشی از تحریک الکتریکی را خواهد داشت.

اغلب وسائل الکترونیکی و فلزی، مانند تحریک‌کننده‌های مغزی یا ایمپلنت‌های حلزون گوش داخلی، هنگام استفاده از ام آر آی خطرناک هستند، زیرا قرار گرفتن در میدان مغناطیسی قوی دستگاه ام آر آی باعث گرم شدن و جابه‌جا شدن این وسائل و پارگی بافت‌ها می‌شود.

به گفته دکتر رضایی بسیاری از بیماران مبتلا به درد مزمن، بیماری نخاعی، اختلالات عصبی و ارتوپدی نیاز به بررسی با ام آر آی دارند.

در افرادی که امکان انجام ام آر آی نباشد، سی تی اسکن انجام می‌شود، اما انجام شمار زیاد موارد سی تی اسکن ممکن است خطرناک باشد، زیرا بیماران در معرض میزان زیاد پرتوتابی قرار می‌دهد.

شرکت مدترونیک سازنده این ایمپلنت جدید که سیستم تنظیم عصبی SureScan نام دارد، می‌گوید این وسیله دارای یک لایه محافظتی است که انرژی ساطع‌شده از دستگاه ام آر آی را جذب و در طول وسیله پخش می‌کند.، و به این ترتیب مانع گرم شدن بیش از حد از آن می‌شود.

همچنین در این تحریک‌کننده الکتریکی حداقل مواد مغناطیسی به کار رفته است، بنابراین احتمال کمی وجود دارد که این وسیله به سمت میدان مغناطیسی دستگاه ام آر آی کشیده شود.

هنگامی که این وسیله با جراحی در بدن‌های بیماران قرار داده شد، آنها می‌توانند با کنترل از راه دور تحریک الکتریکی ناشی از آن در حدی تنظیم کنند که در راحت‌ترین وضع را داشته باشند. همچنین پزشکان می‌توانند پیش از انجام ام آر آی از راه دور وسیله را خاموش کنند، بنابراین دستگاه ام آر آی باعث اختلال در عمل آن نخواهد شد.

کد خبر 227409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز