همشهری آنلاین: ضرر ناشی از کاهش 5 درصدی نرخ سود بانکی برای بانک‌های خصوصی غیر قابل جبران خواهد بود.

مصطفی کریم دبیر کانون بانک‌های خصوصی با بیان این مطلب به خبرگزاری مهر گفت: هنوز نتوانسته ایم موضوع کاهش نرخ سود بانکی را تجزیه و تحلیل کنیم و منتظر تصمیم و ابلاغیه شورای پول و اعتبار در این زمینه هستیم.

دبیر کانون بانک های خصوصی به دنبال تصمیم روز گذشته دولت مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات  بانک های دولتی و خصوصی به 12 درصد در سال جاری اظهار داشت: بانک ها واسطه وجوه هستند؛ به عبارت دیگر پول هایی که مردم به صورت سپرده سرمایه گذاری نزد بانک ها قرار می گیرد، بانک ها آنها را به عنوان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می کنند.

وی اضافه کرد: نرخ این تسهیلات تابع قراردادهایی است که تا پایان مدت برای بانک ها لازم الاجرا است و بانک ها باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند، بنابراین از این زاویه به ضرر بانک ها خواهد بود.

وی گفت: اگر این تصمیم نهایی شود، بانک ها مجبور هستند که نرخ سود سپرده های خود را کاهش دهند و آنوقت باید این مسئله را باید بررسی کرد که آیا مردم حاضرهستند با سود کمتر از نرخ تورم در بانک ها سپرده گذاری کنند.

به گفته کریم اگر نرخ سود سپرده ها به تبع نرخ سود تسهیلات کاهش یابد با کاهش میزان سپرده گذاری در بانک ها مواجه خواهیم بود و اگر این تصمیم نهایی و از سوی شورای پول و اعتبار به بانک ها ابلاغ شود، بانک ها ناگزیر هستند نرخ سود سپرده ها را نیز کاهش دهند که در این صورت این اقدامات و تصمیمات آثار و تبعات خود را نشان خواهد داد.

دبیر کانون بانک های خصوصی گفت: سپرده های خارج شده از بانک ها به سوی دارایی هایی همچون خرید ملک، زمین و طلا می رود، زیرا مردم با مشاهده این موضوع که نرخ سود دریافتی آنها در قبال سپرده های بانکی کمتر از نرخ تورم است، سپرده های خود را از بانک‌ها خارج می کنند.

کد خبر 22738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز