گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: سود‌های بادآورده و اطمینان نسبی برخی وارد‌کنندگان حرفه‌ای و خاص نسبت به ثبت سفارش و ترخیص کالاهای لوکس و مصرفی موجب شده است تا با وجود ممنوعیت‌های قانونی، دپوی غیرمتعارف این کالاها در گمرکات کشور روزبه‌روز افزایش یابد.

آشنایی با 2 مدل تا کردن دستمال سفره

از روزهای نخست امسال برخی واردکنندگان خاص با سوءاستفاده از شکاف‌های قانونی و اجرایی موجود، امید به تغییر مجدد سیاست‌های تعرفه‌ای و نیاز بازار داخلی، نسبت به واردات و دپوی کالاهای اولویت 10 در بنادر کشور اقدام کرده‌اند چرا که تجربه چند‌ماه گذشته ناشی از تحریم‌ها و بی‌ثباتی اعمال برخی محدودیت‌های تجاری، اطمینان این وارد‌کنندگان برای دور زدن قانون و ثبت سفارش کالاهای مذکور از طریق تغییر سیاست‌های تعرفه‌ای یا ترخیص کالاهای مذکور پس از قیمت‌گذاری در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی را بیشتر کرده است.

وارد‌کنندگان خاص با اطلاع از سرنوشت کالاهای دپو شده در گمرکات کشور می‌دانند که به‌رغم ماندگاری چندماهه کالاهای لوکس و مصرفی در گمرکات کشور، با توجه به نیاز بازار داخلی معمولا احتمال مرجوع شدن این کالاها به کشورهای مبدأ ضعیف است. بر این اساس این کالاها متروکه تلقی شده و با تعیین قیمت توسط کارشناسان رسمی دادگستری که معمولا حداقل 30درصد پایین‌تر از قیمت واقعی است، آنها قادر خواهند بود تا با خرید کالاهای لوکس متروکه سرانجام این کالاهای لوکس را راهی بازار مصرف کنند.

با این شرایط افزایش روزافزون واردات کالاهای لوکس اولویت 10 با هدف ورود این کالاها به بازار مصرف داخلی و کسب سودهای کلان صورت می‌گیرد و با طولانی‌شدن فرایند ثبت سفارش و ترخیص این کالاها از گمرک نیز در نهایت این کالاهای متروکه ثبت سفارش و از گمرکات ترخیص خواهند شد.

کد خبر 227227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز