همشهری آنلاین:پرویز پرستویی با بیان اینکه عدم اطلاع فعالان صلح در مراسم سالگرد انفجار بمب اتمی آمریکا در هیروشیما درباره دفاع مقدس ایران باعث حیرتش شد، گفت: امیدوارم دفاع مقدس جهانی شود نه‌فقط به‌خاطر شهدا و جانبازان بلکه برای بقای زنده‌ها.

پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در تشریح سفر خود به هیروشیما به‌مناسبت سالگرد انفجار بمب اتمی آمریکا در جنگ جهانی دوم به تسنیم گفت: چندی پیش بنده به‌همراه برخی از جانبازان دوران دفاع مقدس به شهر هیروشیما رفته بودم. پس از 68 سال از پایان جنگ جهانی دوم و واقعه تلخی که هیروشیما در آن با خاک یکسان شد، وقتی پای خود را در این شهر گذاشتم، حیرت کردم. باور نمی‌کردم که قبلاً در این شهر چنین اتفاقی رخ داده باشد. شهر به‌طور کامل تغییر کرده بود و فقط یک ساختمان به‌عنوان نماد در آنجا نگهداری کردند. ساختمانی به این منظور که ملت ژاپن این واقعه را فراموش نکنند.

پرستویی که با نقش‌های زیادی در سینمای ایران ماندگار شده ولی یکی از آنان بدون شک نقش حاج کاظم در فیلم آژانس شیشه‌ای حاتمی‌کیا است، افزود: آن چیزی که برای من حائز اهمیت بود این است که پس از 68 سال هرساله این مراسم باشکوه در شهر هیروشیما برگزار می‌شود که به‌نوعی حکایتی شبیه عاشورا و شام غریبان ما را برایشان رقم می‌زند. هرسال ژاپنی‌ها این مراسم را پاس می‌دارند. ما نیز هفته دفاع مقدس داریم و 8 سال جنگ به کشورمان تحمیل شد و ما در این 8 سال مدافع بودیم و عزیزان بسیاری را از دست دادیم که به درجه شهادت نائل شدند و آنهایی هم که زنده ماندند به درجه رفیع جانبازی نائل آمدند ولی تا اندازه‌ای که شایسته و بایسته آن است به این مهم توجه نکردیم.

پرستویی ادامه داد: به‌هرحال تقلید در برخی موارد کار بدی نیست. خیلی خوب است ما نیز بتوانیم بر اساس الگوگیری از این مراسمی که هرسال در شهر هیروشیما برگزار می‌شود بیاییم و حماسه دفاع مقدس کشورمان را جهانی کنیم.

پرستویی بیان داشت: چیزی که بسیار باعث تأسف بنده شد این بود که در شهر هیروشیما از هرکسی به‌خصوص کسانی که موزه صلح را راه‌اندازی کرده بودند از هشت سال دفاع مقدس خودمان سؤالی می‌کردیم چیزی به ذهن نداشتند و هیچ اطلاع رسانی به آنها نشده بود.

پرستویی اظهار داشت: امیدوارم که مسئولان ما نیز به این فکر بیفتند که ما نیز چیزی کم نداریم چون اگر در شهر هیروشیمای ژاپن بمب اتمی انداخته شد، به‌هرحال کشور ژاپن نیز خود سازنده تجهیزات اتمی است ولی در حال حاضر شعار صلح می‌دهد. ولی ما که سازنده تجهیزات نظامی نبودیم و بمبی را نیز سر کسی نینداخته‌ایم بلکه این بمب‌های آنان بود که بر سر مردم ما ریخته شد، ما خیلی جلوتر و قدرتمندانه‌تر از آنها می‌توانیم ایام دفاع مقدس خود را جهانی برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌هرحال این قدردانی‌ها باید صورت پذیرد البته نه‌فقط به‌خاطر کسانی که جانشان را از دست داده‌اند و یا به‌خاطر جانبازی که امروز وجود دارد بلکه به‌خاطر بقای آدم‌هایی که امروز زندگی می‌کنند. همیشه نیز عنوان کرده‌ام که ما هیچ منتی به شهدا و جانبازان نخواهیم داشت. اتفاقات و حماسه‌های ما مسائلی است که با یاد آنها زندگی بهتری را خواهیم داشت.

در روزهای گذشته، ژاپن شصت و هشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما را با مراسمی رسمی برای یادبود کشته‌شدگان برگزار کرد و قول داد که برای حذف تسلیحات هسته‌ای تلاش کند. در این مراسم حدود 50 هزار نفر در پارک صلح هیروشیما در مراسم یادبود کشته شدن 140 هزار نفر در تاریخ 6 اوت سال 1945 یک دقیقه سکوت اختیار کردند. بمباران ناکازاکی که سه روز بعد صورت گرفت نیز 10 هزار نفر را به کشتن داد و موجب شد که ژاپن در جنگ جهانی دوم تسلیم شود.

کد خبر 227207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز