همشهری آنلاین: لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران می‌گوید مسکو حتی پس از کنترل کامل جمهوری اسلامی بر نیروگاه اتمی بوشهر، آماده گسترش همکاری اتمی با تهران می‌باشد.

روسیه

به گزارش پرس تی وی خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه روز سه شنبه (۲۲ مرداد) به نقل از لوان جاگاریان گزارش داد، روسیه پس از تحویل کامل نیروگاه اتمی بوشهر به تهران، آماده ارائه پیشنهاد همکاری بیشتر برای استفاده از انرژی صلح آمیز اتمی به ایران می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد که آغاز بکار و تحویل بدون خطر مرحله اول نیروگاه بوشهر، اولویت اصلی مسکو به شمار می‌آید.

سفیر روسیه در تهران همچنین بار دیگر تاکید کرد که کشورش در حالی که منافع اقتصادی خود را دنبال می‌کند، به مقررات بین المللی متعهد می‌باشد.

نیروگاه اتمی بوشهر رسما در سپتامبر ۲۰۱۱ عملیاتی شد و در آن زمان تا ۴۰ درصد ظرفیت خود انرژی برق تولید می‌کرد.

نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر که هم اکنون تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند، در آگوست ۲۰۱۲ به حداکثر توان تولید انرژی برق خود رسید.

ایران و روسیه به جامعه بین المللی اطمینان داده‌اند که این نیروگاه کاملا با استانداردهای امنیتی سطح بالا و پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی منطبق می‌باشد.

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان شان بارها ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی اتمی خود متهم کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، تاکید دارد که به عنوان یکی از اعضای متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی حق استفاده از فناوری اتمی برای اهداف صلح آمیز را دارد.

بعلاوه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات اتمی ایران بازرسی به عمل آورده است اما هرگز مدرکی که نشان دهنده انحراف برنامه انرژی اتمی به سمت اهداف نظامی باشد، پیدا نکرده است.

کد خبر 227068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز