مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در افشاکردن اسرار مغز انسان‌ها به واسطه ابداع تکنیکی جدید برای نقشه‌برداری از شبکه عصبی مغز موش قدمی بزرگ به جلو برداشته‌اند.

مغز

براساس گزارش میل‌آنلاین،‌ دانشمندان دانشگاه ماکس‌پلانک در آلمان با همکاری محققان موسسه پزشکی پزشکی هاوارد هوگز در ویرجینیای آمریکا موفق به ایجاد نقشه‌ای سه‌بعدی از بخشی کوچک از شبکیه چشم موش و بخشهایی از مغز مگس میوه شدند. محققان امیدوارند این تکنیک جدید بتواند به زودی برای مطالعه دقیق ساختار پیچیده مغز انسان مورد استفاده قرار بگیرد.

برای ساخت مدل اولیه این شبکه عصبی رنگهای مختلفی به بخش‌های مختلف شبکیه اختصاص داده شد تا نقشه‌ای کامل از مسیرهای عصبی مختلف به دست آید. اما این رایانه توانایی اتصال دادن بخش‌های رنگ‌آمیزی‌شده به یکدیگر را نداشت از این رو بیش از 300 دانشجو برای دنبال کردن هر سلول به منظور ایجاد مدلی دقیق از شبکیه به کار گرفته‌شدند.

با استفاده از این تکنیک نوعی جدید از سلول‌ها به نام XBC شناسایی شد که وظیفه بازپخش اطلاعات بصری از گیرنده‌های تصویری به دیگر سلول‌ها را به عهده دارد. باوجود اینکه افراد زیادی در این پروژه مشارکت داشتند و بیش از 30 هزار ساعت صرف آن شد تنها 0.06 درصد از شبکیه چشم مدلسازی شد.

در تحقیقی دیگر بخشی از مغز مگس میوه به منظور درک چگونگی ردیابی حرکات توسط مغز این حشره مورد بررسی قرار گرفت. گروهی از محققان نورون‌های شبکه‌های ردیاب حرکتی مغز حشره را نقشه‌برداری کرده و دریافتند هریک از این نورونها برای ردیابی حرکت در جهتی خاص قرار گرفته‌است. گروهی دیگر شبکه‌‌ای مشابه را مورد بررسی قرار دادند با این تفاوت که بر چگونگی واکنش سلول‌ها نسبت به محرک‌های نوری متمرکز بودند.

محققان با برچسب‌زنی سلول‌ها با استفاده از رنگ‌های درخشان توانستند واکنش نورون‌ها نسبت به چهار حرکت را نمایش دهند. از آنجایی که مغز انسان از بیش از 80 میلیارد نورون تشکیل شده‌است،  چنین پردازش و مدلسازی از مغز انسان به 570 میلیون سال نیاز خواهد داشت. با این‌همه محققان امیدوارند با بهبود دادن این تکنولوژی و استفاده از رایانه‌های قوی‌تر بتوانند روند مطالعات مغزی را نیز بهبود ببخشند.

کد خبر 226646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز