دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: حاشیه‌های اجرای «سوئیت سمفونی خلیج‌فارس» با لغو اجرای این کنسرت به رهبری شهداد روحانی پایان یافت.


البته آنطور که از طرف برگزارکنندگان کنسرت اعلام شده‌ است، این اجرا در فضای مناسب و حرفه‌ای و درخور نام بلند خلیج‌فارس در شهریور‌ماه و در آستانه هفته دفاع‌مقدس خواهد بود.حاشیه‌ اجرای این کنسرت زمانی مطرح شد که اعضای ارکستر سمفونیک تهران به‌دلیل معوقه‌های خود و نگرانی از بابت اجرای این کنسرت در جشنواره موسیقی مقاومت اعلام کردند که حاضر به همکاری با این ارکستر نیستند؛ چراکه از نظر این نوازندگان اجرا در این جشنواره همکاری با ارگان دولتی یا دفتر موسیقی محسوب می‌شود؛ نهاد دولتی‌ای که بیش از 10‌ماه است با هنرمندان خود هیچ قراردادی امضا نکرده است.

اگرچه مدیران برگزاری این کنسرت در خبر خود اعلام نکرده‌اند که لغو اجرای این کنسرت به‌علت عدم‌همکاری نوازندگان ارکسترهاست یا عدم‌صدور مجوز کنسرت از سوی دفتر موسیقی، علیرضا پاشایی در جایگاه سرپرست دفتر موسیقی به ایسنا اعلام کرده است: اجرای شهداد روحانی قرار نبود در قالب جشنواره مقاومت باشد.

13مردادماه در نشست خبر سوئیت سمفونی خلیج‌فارس حمید اسفندیاری، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری آوای باربد و برگزار‌کننده این کنسرت به روزی اشاره کرد که پاشایی و بابک رضایی در مقام مدیراجرایی جشنواره موسیقی مقاومت با او صحبت‌هایی در مورد اجرای این سوئیت سمفونی در جشنواره موسیقی مقاومت کرد؛ آنها از ما خواهش کردند که ما این ارکستر را در ایام جشنواره برگزار کنیم. با اینکه آقای پاشایی و آقای رضایی به ما اعلام کردند که شما تاریخ را جابه‌جا نکنید اما ما به‌عنوان مجری نه به آنها پاسخ مثبت دادیم و نه پاسخ منفی.

او در این نشست با تأکید بر علاقه‌اش به دوران دفاع‌مقدس و ارزش آن دوران اشاره کرد: اما این پیش‌شرط را قاطعانه اعلام کردیم که این کنسرت به هیچ عنوان دولتی اعلام نشود؛ چراکه اعتقاد داریم این یک برنامه ملی با حمایت بخش خصوصی است.

خبر مشکلات ارکستر سمفونیک تهران یکی از خبرهایی است که همواره از سوی رسانه‌ها بازتاب می‌یابد و مسئولان هم یا این خبرها را شیطنت مطبوعاتی می‌خوانند یا وعده می‌دهند که مشکلات نوازندگان به‌زودی حل خواهد شد. این بار پاشایی خبرهای رسانه‌ها در مورد مشکلات ارکستر سمفونیک تهران را بی‌تقوایی خبری خوانده‌ و اعلام کرده این اخبار نازل هستند و باید از کنار آنها عبور کرد. با این حال او درباره مشکلات ارکسترهای دولتی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشکلاتی که درباره ارکسترها رسانه‌ای شده، ناشی از معضلاتی بین انجمن موسیقی و نوازنده‌هاست اما طبق آخرین اطلاعات من در زمینه قراردادها، اتفاق خوبی رخ داده است.

اما گویا پاشایی فراموش کرده که از دی‌ماه گذشته یعنی زمانی که هنوز عنوان سرپرست دفتر موسیقی را نداشته، ساماندهی ارکسترها به مؤسسه تازه تاسیس ارکسترهای ایران سپرده شده‌است و به‌عبارت دیگر اجرای ارکسترهای ملی و ارکستر سمفونیک تهران که در روز بزرگداشت سعدی و جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، این مؤسسه تازه تاسیس را به نام خودش ثبت کرد تا بگوید که این ارکسترها همچنان فعال است. با این حال پاشایی اعلام کرده که مؤسسه ارکستر ایران در تلاش است که حداقل یکی از ارکسترها، یعنی ارکستر ملی را به جشنواره برساند.

کد خبر 226611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز