معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از انجام تحقیقات برای روشن شدن دلیل رشد بی‌رویه توتیای دریایی در زیستگاه‌های مرجانی خلیج‌فارس خبر داد.

توتیای دریایی


عبدالرضا کرباسی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مهر گفت: از حدود 10سال پیش رشد بی‌رویه توتیای دریایی در خلیج‌فارس آغاز شده و همچنان این وضعیت نگران‌کننده ادامه دارد. وی افزود: هنوز برای ما روشن نشده که دلیل این رشد بی‌رویه چیست آیا به‌دلیل جهش اکولوژیک این‌گونه است یا به‌دلیل فعالیت‌های انسانی این رشد بی‌رویه ایجاد شده است.

وی گفت: تا زمانی که این موضوع مشخص نشود نمی‌توانیم هیچ‌گونه اقدامی در راستای جلوگیری از رشد توتیای دریایی انجام دهیم. کرباسی با اشاره به اینکه حجم زیاد توتیای دریایی در اطراف جزیره خارک در مقایسه با سایر قسمت‌های خلیح فارس دیده می‌شود، گفت: احتمال دارد رشد بی‌رویه ناشی از عدم‌توازنی باشد که توسط کشتی‌های نفتکش در آب‌های اطراف جزیره خارک ایجاد می‌شود.

کرباسی افزود: به‌دنبال این نیستیم که به‌صورت فیزیکی جمعیت توتیای دریایی را در خلیج‌فارس کنترل کنیم چرا که کشتن آنها به هیچ وجه مورد تأیید مجامع بین‌المللی محیط‌زیست نیست. وی گفت: نمی‌توانیم موجوداتی که خوراکشان توتیای دریایی است را وارد آب‌های خلیج‌فارس کنیم چرا که ممکن است وارد‌کردن این موجودات پس از کنترل جمعیت توتیای دریایی، عواقب بدتری برای محیط‌زیست خلیج‌فارس داشته باشد. وی افزود: کنترل جمعیت توتیای دریایی در خلیج‌فارس در دستور کار سازمان محیط‌زیست قرار دارد و در این راستا ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌های ساحلی موظف به انجام تحقیقات برای کشف علت افزایش بی‌رویه این موجود دریایی شدند.

کد خبر 226478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز