شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

پگاه شفتی: کلاهی که فکر ما را می‌خواند. پیش از این، چنین جمله‌ای به رؤیا شبیه‌تر بود تا واقعیت؛ ولی حالا این رؤیا با ساخت دستگاهی که می‌تواند فکرهای توی ذهن ما را بخواند، در حال تحقق است.

جادوگر ذهن­‌خوان

محققان یک شرکت اتریشی (شرکت گوگر تکنولوژی) با اختراعی عجیب، یکی از رؤیاهای بشری را تحقق بخشیده و سیستمی را طراحی کرده‌اند که با وصل کردن چند الکترود ساده به مغز، می‌تواند ذهن کاربر را بخواند.

شرکت گوگر یک شرکت نوپای اتریشی است که در سال 1997 و با هدف توسعه مدل‌های پردازش آنلاین بنیان‌گذاری شد. این شرکت تاکنون برنده‌ی جوایز زیادی در زمینه‌های ابداعی-اختراعی و هم‌چنین پروژه‌های تعاملی میان انسان و رایانه شده‌ است.

حالا محققان این شرکت دستگاهی مجهز به یک کلاه الکترودی اختراع کرده‌اند که می‌تواند با ردگیری پبغام‌های مغزی دستوراتی را پیاده کند. این سیستم اختراع بزرگی در زمینه کمک به معلولان محسوب می‌شود. به‌خصوص در دنیای آنلاین و اینترنت.

«کریستوف هینترمولر» مدیر و طراح این پروژه می‌گوید با این ابزار، کاربر می‌تواند تنها با ذهن دستوراتی بدهد که اجرا شوند، دستورهایی که تاکنون برای اجرای آن‌ها نیاز به حرکت بدنی داشته است.

این دستگاه در واقع یک مترجم است که پیغام‌های مغزی را با کمک سیم و الکترود و البته پردازش‌گر به زبان رایانه ترجمه می‌کند. به کمک این دستگاه، یک معلول می‌تواند پشت رایانه بنشیند و بدون هیچ‌گونه حرکتی ای‌میل بزند یا بازی کند.

در سیستمی که برای ردگیری پیغام‌های مغزی طراحی شده است، این پیام‌ها از طریق چشم‌ها به مغز فرستاده می‌شود. به این‌صورت که کاربر با نگاه بر روی چند علامت که مدام خاموش و روشن می‌شوند، ناخودآگاه پیغامی را در کورتکس مغز به ثبت می‌رساند، که این پیغام بلافاصله توسط الکترودهای متصل به سر خوانده می‌شوند و رایانه هم به آن عمل می‌کند.

به گفته‌‌ی مدیر این پروژه، هدف از طراحی چنین سیستمی، دسترسی آسان افراد معلول به رایانه، اینترنت و دیگر وسایل خانگی است. برای اجرای دستورات ذهنی، لازم است کاربر تمرکز خود را بالا ببرد و بر روی کاری که می‌خواهد انجام بدهد، متمرکز شود.

ممکن است این پروژه، دارای اشکالات زیادی باشد؛ اما قدم بزرگی برای رفع مشکلات معلولان حرکتی در دنیا خواهد بود، چرا که محققان امیدوارند در آینده مشکلات کنونی این سیستم را رفع کنند و به‌زودی آن را ارتقا ببخشند.

 

جادوگر ذهن­‌خوان

جادوگر ذهن­‌خوان

کد خبر 226447
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز