همشهري آنلاين: معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بيان اينكه دولت یازدهم به دور از حساسیت‌ها و واکنش‌های غیرکارشناسی که به مدیریت شهری در توسعه حمل‌ و نقل عمومی کمک کند، گفت: خطوط مترو تهران در صورت تامين اعتبار ۵ ساله تكميل مي‌شود.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفتگو با مهر با بیان این که انتظار داریم که دولت در راه‌اندازی بخش شمالی خطوط 3، 6،7،8 و 9 مترو تهران به مدیریت شهری کمک کند،گفت: انتظارمان از دولت آینده این است که در راه اجرایی کردن راهکارهایی که طی سال‌های گذشته برای حل بحران ترافیک شهر تهران تجربه کردیم وراه‌حل‌هایی است که دنیا پیش از ما تجربه کرده بود از ما حمایت کنند.

وی با بیان این که برای حل مشکلات ترافیکی پایتخت باید حمل‌و‌نقل عمومی با ویژگی‌های مطمئن، در دسترس، ارزان، ایمن و پاک و در نهایت متناسب با نیازهای شهروندان ایجاد شود گفت: دولت توسعه 12 خط مترو پایتخت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. تا اکنون ما توانسته‌ایم خطوط 1، 2، 3 (بخش جنوبی)، 4 و5 را راه‌اندازی کنیم و انتظار داریم که دولت در راه‌اندازی خطوط 3(بخش شمالی)، 6،7،8 و 9 مترو تهران به مدیریت شهری کمک کند.

5 ساله خطوط مترو تکمیل می‌شود

تشکری هاشمی با بیان اینکه تمامی امکانات در زمینه ساخت مترو ایجاد شده است، گفت: توانایی ساخت 30 کیلومتر تونل مترو در پایتخت وجود دارد. البته اگر دولت حمایت‌های خاص خود را در این زمینه انجام دهد این امکان وجود دارد که با ورود ماشین‌های حفار (TBM) بیشتر سرعت ساخت تونل مترو نیز در پایتخت افزایش یابد. اگر دولت آینده تضمین کند که منابع مالی ساخت مترو را مطابق با مصوبات مجلس در اختیار مدیریت شهری قرار می‌دهد می‌توان این ادعا را داشت که در یک برنامه پنج ساله تمامی خطوط باقی‌مانده مترو تهران تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

همه اتوبوسهای مجهز به GPS هستند

وی با اشاره به عملکرد 8 ساله مدیریت فعلی شهری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: دراین دوره مدیریت شهری، تغییر شیوه مدیریت ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران از یک شیوه سنتی به یک شیوه هوشمند اجرایی شد که گام نخست برای اجرای این برنامه استفاده از دستگاه‌ GPS در تمامی اتوبوس‌های شهر تهران بود و در حال حاضراتوبوسی در پایتخت وجود ندارد که مجهز به GPS نباشد و هیچ منطقه اتوبوسرانی در تهران نیست که در مورد وضعیت و کارکرد اتوبوس خود ریزترین اطلاعات را نداشته باشد. اکنون این امکان به وجود آمده تا از مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گرفته تا پایین‌ترین لایه مدیریتی این ناوگان دسترسی آسان به کامل‌ترین گزارش‌های عملکرد تک‌تک اتوبوس‌های شهر تهران ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با تجهیز ایستگاه‌ها به سیستم اطلاع‌رسانی زمان ورود اتوبوس‌ها مردم به راحتی به کوچک‌ترین اطلاعات دراین زمینه دسترسی دارند. همچنین با راه‌اندازی سامانه پیامکی نیز امکان استفاده از آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها را در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم. در واقع می‌توان گفت که با این روش توانستیم این تکنولوژی‌ها را با زندگی مردم عجین کنیم.

تهران رتبه اول توسعه اتوبوس‌های تندرو

معاون شهردار تهران با اشاره به جایگاه جهانی وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت ترافیک شهر تهران گفت: امروز تهران رتبه اول توسعه اتوبوس‌های تندرو را در جهان به دست آورده است. این رتبه‌بندی هم از نظر طول مسیر و هم از نظر تعداد جابه‌جایی مسافران است. همچنین به جرات می‌توان گفت که سرعت ساخت مترو در پایتخت در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه خود را پیدا کرده است. از نظر تعداد ایستگاه‌ها، طول خطوط، میزان جابه‌جایی مسافران به وسیله مترو در جایگاه کشورهای مطرح قرارگرفته‌ایم.

استقرار کامل سیستم عبور از چراغ قرمز در خیابان‌های پایتخت

تشکری هاشمی با اشاره به اولویت های مدیریت بعدی شهر تهران در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در دوره آینده مدیریت شهر تهران شاهد رشد سریع‌تر در توسعه مترو و تکمیل شبکه اتوبوس‌های تندرو هستیم. همچنین درباره استفاده از ITS با وجود اقداماتی که در طول 8 سال اخیر انجام داده‌ایم چند کار و برنامه دیگر را برای تکمیل این طرح باید انجام دهیم. استقرار سیستم عبور از چراغ قرمز که اکنون در برخی از تقاطع‌های شهر تهران نصب شده و در انتظار مجوزهای پلیس راهور تهران بزرگ هستیم؛ به‌طور کامل در خیابان‌های پایتخت اجرایی خواهد شد. همینطور در زمینه مدیریت بزرگراهی و محدوده زوج و فرد نیز چند طرح قابل اجرا داریم. اما باید به این مسئله نیز اشاره کنم که شهر تهران در سایر حوزه‌های مدیریت ترافیک کامل است.

محدودیت‌های عبور و مرور موتور سیکلت در شهر تهران

وی با اشاره به برنامه‌های آینده مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: شاید آن کار متفاوتی که در آینده قرار است در شهر تهران روی دهد درخصوص دو شیوه دیگر حمل‌ونقلی باشد. یکی محدودیت‌های عبور و مرور موتور سیکلت در شهر تهران است. اعتقاد دارم که در دوره بعدی مدیریت شهری تهران بایداز ورود موتور سیکلت‌های بنزینی جلوگیری شود تا تهران به سمت شهری با حمل‌و‌نقل موتوری الکتریکی پیش برود.

دوچرخه بخشی از زندگی مردم شود

تشکری هاشمی با تاکید بر ورود دوچرخه به زندگی مردم شهر تهران است گفت: باید بخشی از آمد و شدهای زندگی روزمره مردم با دو چرخه انجام شود. توسعه سیستم دوچرخه سواری با وجود آنکه در این دوره مدیریت شهری با جدیت پیگیری می‌شد اما نتوانست در آن جایگاه و چشم‌اندازی که ترسیم کرده بودیم قرار گیرد. مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد اما حتما در چهار سال آینده مدیریت شهری تهران باید دوچرخه به عنوان بخشی از زندگی مردم تهران قرار گیرد.

کد خبر 226266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز