سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ۵سرباز هندی در حمله‌ای که به محل استقرارشان در مرز مورد مناقشه کشمیر صورت گرفت، کشته شدند.

سرباز

یک مقام نظامی پاکستان دست داشتن در این حمله را انکار کرد؛ با این حال هندی‌ها پاکستان را به این حمله متهم کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها، مقامات هند اعلام کردند که این حمله در ناحیه‌ای کوهستانی در طول خط کنترل که کشمیر تحت تسلط هند را از بخش تحت تسلط پاکستان جدا می‌کند، رخ داد. حمله یادشده در ناحیه پونچ در حدود 200کیلومتری سرینگر بزرگ‌ترین شهر کشمیر تحت تسلط هند روی داد. منطقه کوهستانی هیمالیا در خط کنترل به مرتفع‌ترین آوردگاه جهان موسوم و سال‌هاست که ارتش 2کشور نیروهایی را در این منطقه سردسیر مستقر کرده‌اند.

در دی‌ماه سال گذشته، ناحیه پونچ شاهد درگیری دیگری بین نیروهای نظامی 2کشور بود که در جریان آن یک سرباز هندی کشته شد. هند آن زمان بر اثر فشار افکار عمومی ناچار شد مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده صلح را لغو کند. این بار نیز که با روی کار آمدن دولت جدید نواز‌شریف در اسلام‌آباد انتظار می‌رود روابط 2کشور بهبود یابد، ممکن است حادثه دوشنبه‌شب بار دیگر روند مذاکرات صلح بین هند و پاکستان را مختل کند.

دولت نواز‌شریف اخیراً تاریخی را برای از‌سر‌گیری مذاکرات پیشنهاد کرده بود و هند در حال آماده کردن پاسخ خود بود. حتی برخی منابع از امکان دیدار نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان با مان‌موهان سینگ همتای هندی خود در خلال نشست مجمع عمومی آتی سازمان ملل در نیویورک خبر داده بودند. اعلام خبر این حادثه باعث جنجال در مجلس هند شد و نمایندگان از دولت خواستند درباره این حادثه توضیح دهد. دیروز ‌ای کی آنتونی وزیر دفاع هند در مجلس حاضر شد و در این‌باره برای قانونگذاران توضیح داد.

به گفته وی، حادثه در حدود 450متری داخل خاک هند رخ داد و در جریان آن 20تروریست و افرادی که لباس ارتش پاکستان را به تن داشتند، به طرف گروه گشت پاکستان که شامل 6سرباز بودند، تیراندازی کردند. یک سرباز از حمله جان سالم به در برد. این در حالی است که مقامات پاکستانی هرگونه درگیری مرزی و تیراندازی را تکذیب می‌کنند. در پی این حادثه، وزارت خارجه هند معاون سفیر پاکستان را فراخواند و اعتراض خود را بابت این حادثه به وی ابلاغ کرد. از سال 1947که پاکستان از هند جدا شد، 2کشور 3بار بر سر منطقه جامو و کشمیر که بین آنها تقسیم شده است، جنگیده‌اند.

دهلی نو و اسلام آباد در سال 2003موافقتنامه آتش‌بس در خط 740کیلومتری کنترل امضا کردند. تا پیش از آن، ارتش 2کشور دائماً‌ به مواضع یکدیگر حمله می‌کردند. پاره‌ای از تحلیلگران معتقدند با توجه به امکان بالا‌گرفتن خشونت‌ها در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو در پایان سال 2014، کاستن از دامنه تنش برای پاکستان و هند بر سر کشمیر اهمیت فراوانی دارد. مقامات هندی می‌گویند که در ماه‌های اخیر فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی در کشمیر به شکلی غیرعادی افزایش یافته است. به گفته آنان 25نفر از این شبه‌نظامیان در‌ماه گذشته میلادی به‌دست نیروهای هندی کشته شدند.

در تحولی دیگر، دست‌کم 14نفر ازجمله 3مأمور امنیتی در بلوچستان پاکستان به‌دست شورشیان جدایی‌خواه کشته شدند. مردان مسلح که لباس نیروهای امنیتی پاکستان را به تن داشتند، یک اتوبوس را در ناحیه ماچ متوقف کردند و مسافران آن را گروگان گرفتند. آنان در ابتدا 23نفر از کارگران و مأموران امنیتی را ربودند، اما وقتی نیروهای امنیتی به تعقیب آنان پرداختند، 9نفر را آزاد کردند و بقیه را کشتند. ماچ در ناحیه بولان و در حدود 70کیلومتری کویته مرکز این استان قرار دارد. گروه‌های شورشی در بلوچستان می‌گویند دولت پاکستان حقوق آنان را نادیده می‌گیرد و سال‌هاست برای کسب استقلال می‌جنگند.

کد خبر 226162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز