دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

کمیته ضدشکنجه سازمان ملل متحد از وجود گمانه‌زنی‌هایی که از میزبانی زندان‌های مخفیانه سیا برای نگاهداری مظنونان تروریستی توسط لهستان حکایت دارد به‌رغم تکذیب شدن این خبر و رد همکاری ورشو با برنامه بازداشت‌های مخفیانه نهادهای اطلاعاتی ایالات‌متحده ابراز نگرانی کرد.

این کمیته خواستار دسترسی به جزئیات تحقیقاتی شد که توسط پارلمان لهستان پیرامون همکاری لهستان با ایالات متحده در چارچوب برنامه بازداشت‌های مخفیانه انجام شده که در آن هرگونه مشارکت لهستانی‌ها در این برنامه رد شده است.

کمیسیونی متشکل از 10 کارشناس که توسط کمیته ضدشکنجه سازمان ملل برای بررسی این مسأله تشکیل شده با اشاره به این که هیأت اعزامی لهستانی‌ها با حرارت هرچه تمام اتهام فعالیت بازداشتگاه‌های مخفیانه در خاک این کشور را رد کرده‌اند، اعلام کرد به اطلاعات بیشتری از تحقیق محرمانه پارلمان این کشور نیاز دارد تا بتواند نظر نهایی خود را در این رابطه اعلام کند.

کمتر از یک سال قبل بود که پاره‌ای خبرگزاری‌ها از دستیابی به اطلاعات محرمانه‌ای خبر دادند که از فعالیت بازداشتگاه‌های محرمانه سیا در پاره‌ای کشورهای شرق اروپا و شمال آفریقا برای انجام بازجویی‌های خشونت‌آمیز از مظنونان تروریستی و همکاری تعدادی از کشورهای غربی اروپا در عملیات انتقال این مظنونان از کشورهای مبدأ به جاهایی که این زندان‌ها قرار داشتند، حکایت داشت.

این خبر جنجالی در اروپا به‌پا کرد اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا خیلی زود آن‌را رد کردند و تحقیق مستقلی از سوی پارلمان اروپا هم اطلاعات بیشتری در این زمینه به‌دست نداد.
یاروسلاو کارینسکی، نخست‌وزیر لهستان روز گذشته در واکنش به درخواست کمیته ضدشکنجه برای اشتراک اطلاعات گزارش تحقیقات پارلمان به آن پاسخ منفی داد و تأکید کرد از نظر ورشو این پرونده بسته شده است.

جورج بوش، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده سال گذشته با اذعان به این‌که مظنونان تروریستی به‌دلیل منع بازجویی خشونت‌آمیز در ایالات‌متحده و کشورهای غرب اروپا در زندان‌هایی محرمانه نگاهداری می‌شوند از اشاره به این ‌که این زندان‌ها در چه کشورهایی فعال بوده‌اند یا هستند، اجتناب ورزیده بود.

انتقاد شدید نهادهای مدنی از سیا

دیده‌بان حقوق بشر کمتر از یک ماه قبل با انتشار بیانیه‌ای دولت بوش را به تداوم اجرای سیاست استفاده از زندان‌های مخفی سیا با وجود انتقادهای جهانی از این برنامه متهم کرده بود.

این گروه که دفاتر مرکزی‌اش در نیویورک قرار دارد پس از دستیابی به اطلاعاتی پیرامون انتقال عبدالهادی العراقی، از مظنونان تروریستی بازداشت شده در عراق که توسط سیا در زندانی مخفی نگاهداری می‌شد به گوانتاناموی کوبا خواستار محکومیت جهانی اقدامات غیرقانونی سیا شد.

مقامات آمریکایی پیش از آن اقرار کرده بودند العراقی اواخر سال 2006 میلادی بازداشت شده که با تأیید انتقال او به گوانتانامو از جابجایی غیرقانونی او به خلیج کوبا حکایت داشت.

این گروه در ماه فوریه سال‌جاری میلادی با ارسال نامه‌ای برای بوش از او خواسته بود به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور دهد وضعیت 37 مظنون بازداشت شده توسط سیا در کشورهای مختلف را که هیچ اطلاعاتی درمورد سرنوشت‌شان در دست نیست، مشخص کنند اما دولت آمریکا هیچ پاسخی به این درخواست نداد.

کد خبر 22606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز